Kursen omfattar följande huvudområden: sambandet mellan elsystemets miljöpåverkan och elmarknadens uppbyggnad, stokastiska planeringsmodeller för elproduktion, nätreglering och utbyggnadsplanering, samt framtidens elsystem. Teori och exempel presenteras under föreläsningarna. Studenterna får sedan tillämpa teorin på ett antal uppgifter. I kursen ingår dels mindre uppgifter, som är obligatoriska och redovisas muntligt, samt större uppgifter, som är frivilliga och redovisas skriftligt.
EG2220 Elproduktion, miljö och marknader 7,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2024
Avvecklingsbeslut:
Kursen avvecklas vid utgången av VT 2024 enligt skolchefsbeslut: J-2022-1234.
Beslutsdatum: 2022-06-08
Kursen gavs sista gången VT22. Sista möjlighet till examination i kursen ges VT2024.
Två tentamenstillfällen kommer att erbjudas per läsår. Tentamen kommer att ha samma format som tidigare.
Tillfällen för att redovisa den obligatoriska projektuppgiften kommer att erbjudas i samband med tentamina.
De frivilliga projektuppgifterna för högre betyg kommer inte att vara möjliga att genomföra efter det att kursen gavs sista gången vårterminen 2022.
Syftet med kursen är att deltagarna ska lära sig hur förnybar elproduktion påverkar drift och planering av elkraftsystem, samt hur elmarknadens utformning kan anpassas då mängden varierande, förnybar elproduktion (t.ex. vindkraft eller solceller) ökar. Kursen behandlar även sidomarknader som ger stöd till förnybar elproduktion, t.ex. marknader för gröna certifikat och utsläppsrätter. Innehållet i kursen omfattar teori, beräkningstekniker (framför allt optimeringslära) samt exempel från verkligheten.
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan EG2220 (HT 2022–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Syftet med kursen är att deltagarna ska lära sig hur förnybar elproduktion påverkar drift och planering av elkraftsystem, samt hur elmarknadens utformning kan anpassas då mängden varierande, förnybar elproduktion (t.ex. vindkraft eller solceller) ökar. Kursen behandlar även sidomarknader som ger stöd till förnybar elproduktion, t.ex. marknader för gröna certifikat och utsläppsrätter. Innehållet i kursen omfattar teori, beräkningstekniker (framför allt optimeringslära) samt exempel från verkligheten.
För att bli godkänd på kursen ska deltagarna visa att de kan
• beskriva principerna för hur en elmarknad och relaterade sidomarknader kan vara organiserade, samt analysera hur dessa marknaders utformning påverkar förnybar elproduktion,
• formulera planeringsproblem för vatten- och värmekraftsystem på elmarknader med stora volymer varierande förnybar elproduktion,
• analysera hur nätregleringen påverkar utbyggnaden av förnybar elproduktion,
• beskriva och förklara utmaningarna för ett elsystem med mycket stora volymer varierande förnybar elproduktion,
• ge en kort muntlig presentation av lösningen till ett problem inom elproduktion, miljö och marknader.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
• EG2200/EG2205 Drift och planering av elproduktion (eller motsvarande)
• Engelska B/Engelska 6 (eller motsvarande)
Rekommenderade förkunskaper
Optimeringslära (t.ex. SF1811/SF1861 Optimeringslära)
Analys av elkraftsystem (t.ex. EG2100 Analys av elkraftsystem)
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO1 - Projektarbete 1, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- TEN1 - Tentamen, 3,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Slutbetyget är lika med betyget på projektuppgifterna.
Övriga krav för slutbetyg
Varje examinationsmoment ska vara godkänt.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.