Kursen ger en bra grund i utveckling av algoritmer för att lösa olika typer av problem i elkraftssystem utgående från både fysikalisk modellering och databaserade metoder. Kursen är indelad i tre moduler, och gemensamt för alla moduler är användningen av programspråket Python och ett antal kodbibliotek för analys av elkraftssystem. Den första modulen utgår ifrån ett fysikaliskt modelleringsperspektiv, och uppgiften är att analysera ett elkraftssystems topologi och utveckla en tillståndsestimator. Modul två bygger vidare på samma utmaning, men här är angreppssättet istället databaserat, och metoder inom maskininlärning som t.ex. beslutsträd, k-means och kNN introduceras. Den tredje och sista modulen innefattar analys av tidsserier med mätvärden för analys av produktion och konsumtionsdata i elkraftssystem, där metoderna från modul två kompletteras med ytterligare innehåll anpassat för analys av tidsserier.
EG2140 Datortillämpningar och maskininlärning i elkraftssystem 7,5 hp
Kursen ger en bra grund i utveckling av algoritmer för att lösa en mängd problem i elkraftssystem utgående både utifrån fysikalisk modellering och databaserade metoder. Kursen är indelad i tre moduler, de första två behandlar fysikaliska respektive databaserade metoder för systemövergripande analys, samt en tredje modul som behandlar analys av tidsseriedata Gemensamt för alla moduler är användningen av python och ett antal kodbibliotek för analys av elkraftsystem ur olika perspektiv.
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Information för VT 2025 Start 2025-03-17 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-03-17 - 2025-06-02
- Perioder
- P4 (7,5 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
60545
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
Sökbar för alla masterprogram under förutsättning att kursen kan ingå i programmet.
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Del av program
Masterprogram, elkraftteknik, åk 1, Villkorligt valfri
Masterprogram, innovativ energiteknik, åk 1, SENS, Villkorligt valfri
Masterprogram, innovativ energiteknik, åk 1, SMCS, Rekommenderad
Masterprogram, systemteknik och robotik, åk 1, Rekommenderad
Masterprogram, systemteknik och robotik, åk 2, Rekommenderad
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan EG2140 (VT 2024–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- utveckla och implementera algoritmer för fysikalisk modellering, statisk analys av elkraftssystem samt tillståndsestimering i elkraftssystem
- beskriva förutsättningar samt fördelar och nackdelar med fysikaliska och databaserade metoder för statisk analys av elkraftssystem
- utveckla och implementera databaserade algoritmer för identifikation av statiska tillstånd i elkraftssystem
- utveckla och implementera databaserade algoritmer för tidsserieanalys av mätvärden i elkraftssystem
i syfte att optimera drift och planering av elkraftssystem med stor andel förnybar elproduktion med bibehållen hög tillförlitlighet.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Kunskaper i analys av elkraftssystem, 6 hp, motsvarande slutförd kurs EG2100.
Kunskaper i kommunikation och styrning i elkraftssystem, 6 hp, motsvarande slutförd kurs EG2130.
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- DAT1 - Datorövning, 2,5 hp, betygsskala: P, F
- INL1 - Inlämningsuppgift, 2,5 hp, betygsskala: P, F
- INL2 - Inlämningsuppgift, 2,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.