Kaos och självorganisation. Gutenberg-Richters lag. Fraktalgeometri. Mandelbrotdiagrammen. 1/f fördelningen. Sandhögsmodellen. Plasmafysiktillämpning.
ED2230 Kaos och själv-organisation 6,0 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: VT 2000
Avvecklingsbeslut:
Ingen information tillagdInformation per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan ED2230 (HT 2010–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Självorganisation är ett nytt sätt att se på natur, ekonomi, biologi och många andra sidor av människan och miljön. De beskrivna fenomenen är oftast långt från statisk balans; de är starkt påverkade av den yttre miljön och organiserar sig själva genom kaotiska växlingar.
Syfte:
Att förstå mekanismerna som leder från kaotiskt beteende till fullkomlig ordning och harmoni. Att förstå katastrofer såsom laviner, jordbävningar, börskrascher och så vidare.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
120 hp i industriell ekonomi eller elektroteknik eller teknisk fysik inklusive dokumenterad kunskap i engelska B eller motsvarande.
Rekommenderade förkunskaper
Studenter med kandidatexamen, eller motsvarande, i industriell ekonomi eller elektroteknik eller teknisk fysik.
Utrustning
Kurslitteratur
Mandelbrot B., The Fractal Geometry of Nature, New York, Freeman, 1983.
Prigogine I., From Being to Becoming, San Francisco, Freeman, 1980.
Tendler M., Kontroll över Kaos i Starkt Magnetiserat Plasma, Fysik-Aktuellt, nr 2, s. 25- 28, 1997
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- ÖVN1 - Inlämningsuppgifter, 6,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Efter att ha fullföljt kursen ska studeranden kunna
1. förklara allmänt utbredda naturlagar inom olika områden
2. tillämpa naturlagarna på Gutenberg-Richters statistik över jordbävningar, starquakes och soleruptioner
3. beskriva sandhögsparadigmen och kvantifiera algoritmen
4. påvisa styrkan och känsligheten i initial- och randvillkor
5. förklara ursprunget till självorganisationsparadigmen genom att använda livsspelet som exempel
6. använda självorganisationsparadigmen vid studier av täthets- och temperaturprofiler i tokamaker
7. skapa ett självorganiserande system i Java
8. använda programmet för att kvalitativt peka på några av systemets egenskaper
9. skriva en rapport där man beskriver modellen och förverkligandet
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
Kursen är lärandeorienterad med målrelaterade föreläsningar och klassuppgifter som görs i grupp. Examinering sker fortlöpande; den består av deltagande i föreläsningar, grupparbete och i att lösa utdelade uppgifter.
Ersätter 2A1170