Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

DM2802 Programintegrerande kurs i hållbar digitalisering 5,0 hp

Kursen löper längs med hela programmet i hållbar digitalisering och ger en struktur och håller samman programmet samt möjliggör erfarenhetsutbyte mellan studenter från olika årskurser. Kursen baseras på lärandeaktiviteter (seminarier, medskapande övningar) som på olika sätt och ur olika perspektiv berör lärandets villkor, både i generella termer och mer specifikt relaterat till studierna vid masterprogrammet i hållbar digitalisering.

Information per kursomgång

Termin

Information för HT 2024 Start 2024-08-26 programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2024-08-26 - 2026-06-01
Perioder

HT 2024: P1 (0,5 hp), P2 (0,5 hp)

VT 2025: P3 (0,8 hp), P4 (0,7 hp)

HT 2025: P1 (0,8 hp), P2 (0,7 hp)

VT 2026: P3 (0,5 hp), P4 (0,5 hp)

Studietakt

10%

Anmälningskod

50279

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Engelska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Ingen platsbegränsning

Målgrupp

TDIGM

Planerade schemamoduler
[object Object]

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan DM2802 (HT 2024–)
Rubriker med innehåll från kursplan DM2802 (HT 2024–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen löper längs med hela programmet och ger en struktur och håller samman programmet samt möjliggör erfarenhetsutbyte mellan studenter från olika årskurser. Kursen baseras på lärandeaktiviteter (seminarier, medskapande övningar) som på olika sätt och ur olika perspektiv berör lärandets villkor, både i generella termer och mer specifikt relaterat till studierna vid masterprogrammet i hållbar digitalisering. Till aktiviteterna kopplas olika teman relaterade till lärandemålen.

Inför varje tillfälle ska studenten skriva ett reflektionsdokument som läses av lärare och övriga i gruppen och kring vilka diskussionerna sedan fokuseras. I kursen ingår också fördjupat lärande i att leda förändringsprocesser genom att studenterna planerar och genomför medskapande lärandeaktiviteter.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna

  • planera och genomföra samskapande aktiviteter
  • reflektera över sitt eget lärande
  • identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och fortlöpande utveckla sin kompetens
  • kritiskt granska, reflektera över och dokumentera såväl utbildningens upplägg och genomförande som den egna studieinsatsen
  • skapa en röd tråd genom utbildningsprogrammet och relatera till progressionen i egna ämneskunskaper och generella färdigheter
  • kritiskt analysera etiska perspektiv i tekniska och vetenskapliga miljöer
  • förbereda sig för den kommande yrkesrollen

i syfte att

  • ta ansvar för den egna lärprocessen och få ut det mesta möjliga av utbildningen ur ett långsiktigt perspektiv
  • påverka programmets utveckling
  • skapa rutiner för ett livslångt lärande.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Slutfört kandidatexamensarbete, motsvarande DA150X/EF112X/IA150X/DM128X.

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • ÖVN1 - Övningsuppgifter, 2,5 hp, betygsskala: P, F
  • ÖVN2 - Övningsuppgifter, 2,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

Obligatorisk närvaro krävs på alla centrala lärandeaktiviteter. Utöver dessa kan det förekomma frivilliga aktiviteter i kursen.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Datalogi och datateknik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd