- Hållbarhetsrelaterade förändringsprocesser.
- Ökad delaktighet, mångfald och perspektivtagande.
- Systemteori och systemtänkande.
- Komplexitetsteori.
- Hur man konstruktivt och medskapande kan leda förändringsprocesser.
DM2800 Ledning av komplexa förändringsprocesser 7,5 hp
![](https://kursinfostorageprod.blob.core.windows.net/kursinfo-image-container/Picture_by_own_choice_DM2800.jpg)
Kursen syftar till att lära studenter att förstå, förhålla sig till och leda hållbarhetsrelaterade förändringsprocesser i en värld som präglas av ökad komplexitet och osäkerhet. Kursen ger både teoretisk kunskap och praktiska färdigheter.
Om kursomgång
Gäller för kursomgång
HT 2024 Start 2024-08-26 programstuderande
Målgrupp
Sökbar för alla program från årskurs 3 och för studenter antagna på ett masterprogram under förutsättning att kursen kan ingå i programmet.
Del av program
Masterprogram, hållbar digitalisering, åk 1, Obligatorisk
Masterprogram, interaktiv medieteknik, åk 1, Villkorligt valfri
Perioder
P1 (7,5 hp)Varaktighet
Studietakt
50%
Undervisningsform
Normal Dagtid
Undervisningsspråk
Engelska
Studielokalisering
KTH Campus
Antal platser
Ingen platsbegränsning
Planerade schemamoduler
Kurs-PM
Kurs-PM är inte publiceratSchema
Länk till SchemaKursval
Gäller för kursomgång
HT 2024 Start 2024-08-26 programstuderande
Anmälningskod
50172
Kontakt
Gäller för kursomgång
HT 2024 Start 2024-08-26 programstuderande
Examinator
Ingen information tillagdKursansvarig
Ingen information tillagdLärare
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna
- orientera sig bland teorier och analytiska verktyg rörande systemkomplexitetsteori, systemtänkande och hur man leder förändringsprocesser
- identifiera komplexa hållbarhetsrelaterade problem och även med begränsad information planera för medskapande processer
- analysera begränsningar hos traditionella ingenjörsmetoder vid hantering av komplexa hållbarhetsrelaterade problem
- leda grupper i komplexa situationer, på ett kritiskt, medskapande och kreativt sätt, både enskilt samt i samarbete med andra
- utveckla praktiken kring samskapande processer
i syfte att
- kunna förstå, förhålla sig till och leda hållbarhetsrelaterade förändringsprocesser i en värld som präglas av ökad komplexitet och osäkerhet samt ta ansvar för sitt eget lärande.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
För antagning krävs en svensk eller utländsk examen, motsvarande en kandidatexamen om 180 högskolepoäng.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- DEL1 - Aktivt deltagande, 5,0 hp, betygsskala: P, F
- INL1 - Inlämningsuppgift, 2,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Obligatorisk närvaro (75%) på de moment som berör samskapande processer.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.