Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

DM2571 Framtidens medier 10,0 hp

Information per kursomgång

Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan DM2571 (HT 2011–)
Rubriker med innehåll från kursplan DM2571 (HT 2011–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen är starkt projekt- och problemorienterad i sin pedagogiska uppläggning. Utbildningen sker i samverkan med företag och lärare, forskare, forskarstuderande samt teknisk personal. Den för året aktuella mediala produkten eller systemet styr vilka övriga inslag som skall ingå i kursen. Tidigare teman på kursen har till exempel varit "framtidens bok", "framtidens datorspel" och "framtidens TV". Utbildningen varvas med seminarier, grupphandledningar, litteraturstudier, studiebesök etc.

Lärandemål

Studenter som läst kursen ska kunna:  

  • påvisa fördjupad kunskap om principerna för ett medietekniskt systems uppbyggnad och funktion
  • analysera, jämföra och värdera olika aspekter på komplexa medietekniska produkter eller system
  • bidraga till ny medieteknisk kunskapsbildning genom generalisering, analys och syntes
  • föreslå, förklara och försvara konstruktions/design-lösningar för komplexa medietekniska produkter eller system
  • medverka aktivt i förändring och utveckling av medietekniska produkter eller system
  • medverka i och målinriktat driva större medieprojekt i grupper där olika kompetenser och intressen är representerade
  • muntligt och skriftligt i dialog med andra redogöra för och diskutera sina slutsatser för medietekniska problemställningar och lösningar på svenska och engelska.  

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Meddelas senast 4 veckor före kursstart på kursens hemsida.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • LIT1 - Litteraturuppgift, 3,0 hp, betygsskala: P, F
  • PRO1 - Projekt, 7,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

I denna kurs tillämpas skolans hederskodex, se: http://www.kth.se/csc/student/hederskodex.

Övriga krav för slutbetyg

Kursen examineras huvudsakligen genom 

  • muntliga och skriftliga presentationer under kursens lopp
  • olika typer av prototyper, mock-ups, illustrationer av visioner, scenarier etc.
  • en större publik presentation av projektet i slutet av kursen
  • ett bokkapitel per projektgrupp.

Beroende på det aktuella temat kan andra examinationsformer också förekomma.

Det finns moment i kursen som har obligatoriskt närvarokrav.

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Datalogi och datateknik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Övrig information

Denna kurs ersätter DM2570 Innehåll och uttryck i media från och med läsåret 2011/2012.