- Introduktion till perceptionens fysiologi.
- Ekologiska perspektiv på perception.
- Introduktion till de viktigaste metoderna för perceptuella mätningar.
- Introduktion till synsystemet, inklusive upplevelsen av föremål och scener.
- Rörelseperception.
- Färgperception.
- Ljud, hörselsystemet och tonhöjdsperception.
- Talperception.
- Introduktion till områdena multisensorisk bearbetning och sensorisk substitution.
DM2350 Mänsklig perception för informationsteknik 7,5 hp
Dagens teknik bygger på en rad olika medier för att visa, överföra och utbyta information. Kunskap om funktioner, processer och begränsningar i det mänskliga perceptuella systemet är avgörande för att vi ska kunna göra de bästa designlösningarna och optimera förhållandet mellan informationsinnehåll och tillämpning. Kursen ger en allmän översikt över människans perception med betoning på syn, hörsel och känsel. Relevanta delar av anatomi och fysiologi täcks liksom grundläggande psykofysiska begrepp och perceptionsmått såsom detektering, diskriminering, identifiering och skalning. Områden i den mänskliga perceptionen som studeras i relation till informationstekniska tillämpningar är perceptionen av ljusstyrka och färg, ljud, musik, tal, haptik samt uppfattningen av tid, rum och rörelse. Områdena multisensorisk bearbetning och sensorisk substitution behandlas också. Kursen berör även lärande och perceptuella förändringar särskilt relaterat till informationsteknik. Kursen har särskild relevans för sådana tillämpningar av informationsteknik som människa-maskingränssnitt, databehandling av ljud och musik, talbaserade system, haptiska gränssnitt, rörelsedetektion och datorseende.
Information per kursomgång
Information för HT 2024 humper programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2024-10-28 - 2025-01-13
- Perioder
- P2 (7,5 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
50303
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
Sökbar för alla program från årskurs 3 och för studenter antagna på ett masterprogram under förutsättning att kursen kan ingå i programmet.
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
Kontakt
Andre Holzapfel (holzap@kth.se), Roderick Selfridge (rod2@kth.se)
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan DM2350 (VT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursen ger studenterna grundläggande teoretiska och praktiska kunskaper om människans uppfattning med särskilt fokus på IT.
Tyngdpunkten ligger på mänsklig perception och dess funktion och hur det ska tas hänsyn till i informationstekniska tillämpningar.
Efter avslutad kurs ska du kunna:
- identifiera och beskriva de viktigaste principerna för mänsklig perception, inklusive syn, rörelse, färg, ljud, musik och tal,
- genomföra och dokumentera grundläggande experiment för mätning av perception i olika modaliteter,
- identifiera, beskriva och analysera de möjliga perceptuella styrkorna och fallgroparna i utformningen av gränssnitt för människa-maskininteraktion,
- föreslå och motivera effektiva modeller för nya applikationer/enheter där mänsklig perception spelar en grundläggande roll.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
För fristående kursstuderande krävs minst två års studier inom medieteknik, datavetenskap, informationsteknik eller motsvarande samt kurserna DD1337 Programmeringsteknik och DH1620 Människa-datorinteraktion, inledande kurs eller motsvarande.
Utrustning
Kurslitteratur
Valda kapitel från:
Goldstein, E. (2009). Sensation and Perception. Belmont, CA: Wadsworth Publishing. ISBN 0495601500
Lästips:
Weinschenk, S.M. (2011). 100 Things Every Designer Needs to Know About People. Berkeley, CA: New Riders Publishing. ISBN 0321767535
Särtryck av artiklar som kompletterar materialet i kursboken samt särtryck som behandlar multisensorisk bearbetning och sensorisk substitution.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgifter, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- LAB1 - Laborationer, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- PRO1 - Projekt, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
I denna kurs tillämpas EECS hederskodex, se:
http://www.kth.se/eecs/utbildning/hederskodex