Undervisningen bygger på deltagande vid ett antal högre seminarier som erbjuds av MDI-gruppen på KTH. Inför varje seminarium läser studenten distribuerat material i form av forskningsartiklar och eller bokkapitel.
Efter varje seminarium skriver studenten en sida i sin reflektionsdagbok. Som avslutning på kursen lämnar studenten in en rapport som bygger på reflektionsdagbokens texter, visar på en tydlig koppling till de egna studierna samt framåtblickande mot examensarbetet.
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- läsa och kritiskt granska publicerat forskningsmaterial
- kritiskt förhålla sig till hur forskningen påverkar och är påverkad av sociala, ekonomiska, miljömässiga, arbetsmiljö-förhållanden, såväl som hållbarhet och mångfald, jämställdhet och lika villkor
- relatera pågående forskning till den egna utbildningen och genomförda projekt
- reflektera över val av forskningsfrågor, teori och metodval vid planering av ett forskningsprojekt (såsom till exempel examensarbetet)
- skriva en forskningsrapport som är korrekt formaterad och strukturerad enligt vedertagen praxis inom människa-datorinteraktion
- identifiera kunskapsbidrag både i andras och eget arbete
i syfte att:
- kunna tillgodogöra sig aktuell forskning inom människa-datorinteraktion
- kunna planera egna forskningsprojekt, såsom examensarbeten, inom människadatorinteraktion.