Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

DH2465 Datateknik, ekonomi och ledarskap 15,0 hp

Kursen är en projektkurs och den är helt integrerad i kursen DH2655, Kooperativ IT-design. Under period 1 innehåller kursen föreläsningar och övningsuppgifter, dels om metoder för kravställning, design och utveckling av IT-stöd (KID och DEL), dels om ekonomi och ledarskap (DEL-specifikt). Under period 2 planerar och genomför studenterna själva ett projekt i grupper om 5 till 7 studenter (gemensamma grupper för KID- och DEL-studenter). Under projektarbetet tillämpa systematisk utrednings- och undersökningsmetodik för design av programvara.

Information per kursomgång

Termin

Information för HT 2024 del programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2024-08-26 - 2025-01-13
Perioder
P1 (7,5 hp), P2 (7,5 hp)
Studietakt

50%

Anmälningskod

50151

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Engelska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Ingen platsbegränsning

Målgrupp

Sökbar för studenter antagna på TIEMM (MAIG, IAVN, PUET). 

Planerade schemamoduler
[object Object]

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd
Kontaktperson

Henrik Blomgren

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan DH2465 (HT 2019–)
Rubriker med innehåll från kursplan DH2465 (HT 2019–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen är en projektkurs och den är helt integrerad i kursen DH2655, Kooperativ IT-design. Under period 1 innehåller kursen föreläsningar och övningsuppgifter, dels om metoder för kravställning, design och utveckling av IT-stöd (KID och DEL), dels om ekonomi och ledarskap (DEL-specifikt). Under period 2 planerar och genomför studenterna själva ett projekt i grupper om 5 till 7 studenter (gemensamma grupper för KID- och DEL-studenter). Under projektarbetet tillämpa systematisk utrednings- och undersökningsmetodik för design av programvara.

Kursen inleds med en kritisk analys av de informationstekniska förutsättningarna och villkoren (t.ex. IT-mognad, programmeringsmiljöer, ledningstraditioner, reglering) inom några olika samhällssektorer eller branscher. Analysen, som utförs i mindre grupper eller enskilt, avrapporteras i en särskild rapport och utgör grund och bakgrund till det större projektet i kursen.

Projektet genomförs på uppdrag av ett företag eller annan extern organisation och utförs som ett samarbete mellan denna organisation, skolan för Datavetenskap och kommunikation samt skolan för Industriell teknik och management (institutionen för Industriell ekonomi och organisation). Studenterna arbetar självständigt med att lösa den ålagda uppgiften. Projektet redovisas både skriftligt och muntligt. Handledning sker framförallt på studenternas förfrågan.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna

  • tillämpa kunskaper och färdigheter från tidigare kurser, samt skaffa nya kunskaper vid behov
  • välja samt motivera val av passande metoder för att systematiskt samla in information för att empiriskt belysa och förstå ett sammansatt datatekniskt problem
  • analysera och tolka insamlat material utifrån olika aspekter, bl.a. datateknik och industriell ekonomi
  • förklara praktiska resultat med teoretiska begrepp och modeller
  • utarbeta och föreslå en lösning på ett sammansatt datatekniskt problem
  • identifiera, integrera och redogöra för olika datatekniska, ekonomiska och ledarskapsmässiga aspekter i ett organisatoriskt sammanhang.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Uppgift om kurslitteratur meddelas i kurs-PM.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • PRO1 - Projekt, 3,0 hp, betygsskala: P, F
  • PRO2 - Projekt, 12,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Datalogi och datateknik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Henrik Blomgren

Övrig information

I denna kurs tillämpas EECS hederskodex, se:
http://www.kth.se/eecs/utbildning/hederskodex