Teoretisk och praktisk genomgång av mänskliga förutsättningar och konsekvenser av att använda interaktiva datorsystem, samt hur användbarhetsdesign och användarupplevelsedesign kan stödja användaren i att utföra sina uppgifter smidigt. Kursen kommer att ge en översiktsbild av beteendevetenskapliga metoder och teorier samt hur de relaterar till användning och design av interaktiva datorsystem. Fokus kommer dock vara olika former av etablerad praktik inom människa-datorinteraktion.
DH1622 Människa-datorinteraktion, inledande kurs 7,5 hp
Kursen behandlar översiktligt mänskliga förutsättningar och konsekvenser av att använda informationsteknologi som redskap för att lösa uppgifter. Gränssnittsutformning är en central del för att skapa goda förutsättningar för ett gott samspel, men det finns sällan patentlösningar. Även om gränssnittsdesign är det som vanligen associeras med människa-datorinteraktion är det långt ifrån det enda som är centralt inom ämnet. Kursen kommer att presentera ett antal olika metoder som ett stöd för att förstå vilken användare eller vilka användargrupper som ska använda tekniken och i vilket sammanhang detta görs. Framförallt kommer kursen betona vikten av att beakta användarens behov, motivation och användningssituation för att kunna skapa användbara lösningar.
Information per kursomgång
Information för HT 2024 Start 2024-08-26 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2024-08-26 - 2025-01-13
- Perioder
- P1 (2,5 hp), P2 (5,0 hp)
- Studietakt
25%
- Anmälningskod
50124
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
Sökbar för alla program under förutsättning att kursen kan ingå i programmet.
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Del av program
Civilingenjörsutbildning i informationsteknik, åk 3, Villkorligt valfri
Civilingenjörsutbildning i medieteknik, åk 2, Obligatorisk
Högskoleingenjörsutbildning i datateknik, åk 3, DPU2, Rekommenderad
Högskoleingenjörsutbildning i datateknik, åk 3, SAIN, Rekommenderad
Högskoleingenjörsutbildning i teknik och ekonomi, åk 2, TIDA, Villkorligt valfri
Kandidatprogram, informations- och kommunikationsteknik, åk 3, Rekommenderad
Kontakt
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan DH1622 (HT 2022–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
• förklara grundläggande begrepp inom området människa-datorinteraktion
• sammanfatta innehållet i forskningsartiklar inom området
• förklara och presentera designegenskaper hos interaktiva artefakter för olika intressenter
• genomföra ett mindre designprojekt i grupp (inkluderande enkel projektstyrning)
• genomföra en granskningutvärdering (Inspection method, t.ex. Heuristic Evaluation) av existerande interaktiva datorsystem
• genomföra formativa användbarhetstestningar av egna prototyper
• tillämpa en kreativitetsförstärkande metod (Creativity technique, t.ex. Brainstorming)
• skapa pappersprototyper och digitala interaktiva prototyper
• tillämpa generella teoretiska begrepp på konkreta gränssnittssituationer
• utifrån en given designuppgift upptäcka och identifiera vad som kännetecknar tänkt målgrupp och användningssituation
• identifiera och formulera användbarhetskrav efter genomförda fältstudier
• identifiera för- och nackdelar med ett specifikt interaktivt datorsystem utifrån olika användargruppers perspektiv och behov
• argumentera för och emot olika lösningar av ett användbarhetsproblem
• reflektera över den egna designens styrkor och svagheter med utgångspunkt i litteratur och egna utvärderingar
i syfte att
• få grundläggande kunskaper om grundbegrepp inom området människa-datorinteraktion
• få verktyg för att identifiera faktorer som påverkar kommunikationen mellan människa och dator positivt och negativt
• få möta designmetoder som stödjer utvecklingen av användbara system.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgifter, 6,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- TEN1 - Skriftlig tentamen, 1,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Övrig information
I denna kurs tillämpas EECS hederskodex, se:
http://www.kth.se/eecs/utbildning/hederskodex