Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

DA2215 Vetenskapsteori och vetenskaplig metodik inom cybersäkerhet 3,0 hp

Kurs om vetenskapliga metoder inom cybersäkerhet.

Information per kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Termin

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan DA2215 (HT 2024–)
Rubriker med innehåll från kursplan DA2215 (HT 2024–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen belyser hur olika delar av den vetenskapliga metoden är relevanta för cybersäkerhet i olika sammanhang. Fokus är att analysera hur vetenskapliga metoder påverkar vår kunskap om  frågeställningar inom cybersäkerhet, inklusive deras relation till olika aspekter av ämnena

  • jämställdhet, mångfald och lika villkor
  • hållbarhet,
  • etiska dilemman.

Denna kurs redovisas i form av inlämningsuppgifter och aktivt seminariedeltagande.

Lärandemål

Efter godkänd kurs ska studenten kunna

  • relatera de olika delarna av vetenskaplig metod, hur de förhåller sig till varandra, bidrar och inte bidrar till vetenskaplighet inom säkerhet
  • bedöma, analysera, och diskutera kvalitetet i, samt etiska aspekter av, kunskapsgenerering relaterat till digitala system och i synnerhet dessa systems säkerhet
  • tillämpa vetenskaplig metod för att visa hur man kan besvara frågeställningar inom cybersäkerhetsområdet
  • planera och utföra uppgifter inom givna tidsramar och tillgängliga resurser
  • skriva korta, tydliga och argumenterande texter baserat på egen analys såväl som givet material

i syfte att kunna bidra till vetenskapligt förankrad utveckling.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Kunskaper inom cybersäkerhet, 7,5 hp, motsvarande slutförd kurs DD2391.

Kunskaper om cybersäkerhetsingenjörens roll i samhället, motsvarande aktivt deltagande i DD2303.

Observera att kunskaper om vetenskaplig metod, 4,5 hp, motsvarande AK2030, också behöver läsas tidigare eller parallellt med kursen, se under rubriken övriga föreskrifter.

Aktivt deltagande i kursomgång vars slutexamination ännu inte är Ladokrapporterad jämställs med slutförd kurs.
Den som är registrerad anses vara aktivt deltagande.
Med slutexamination avses både ordinarie examination och det första omexaminationstillfället.

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • INL1 - Seminarier och inlämningsuppgifter, 3,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

Aktivt deltagande i samtliga obligatoriska aktiviteter och godkända inlämningsuppgifter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Datalogi och datateknik

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Övriga föreskrifter

Den som vid kursstart inte har slutfört eller varit aktivt deltagande i 4,5 hp vetenskaplig metod motsvarande AK2030 måste läsa AK2030 parallellt med DA2215.