Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

CH215V Ledarskap och hållbara arbeten 5,0 hp

Kursen passar dig som vill lära dig mer om hur ett hållbart och hälsofrämjande ledarskap kan utvecklas i praktiken. I kursen arbetar du med egna "case" med målet att utveckla en handlingsplan för ledarskap och hållbart arbete inom ett eget valt verksamhetsområde. Föreläsningar, seminarier. kurslitteratur och annat kursmaterial ges som stöd i arbetet för att utveckla en konkret, avgränsad och forskningsbaserad handlingsplan. Under seminarier finns möjlighet till reflektion och utbyte med kursdeltagare med olika bakgrunder och från olika branscher. Kursen riktar sig till dig som är chef, arbetar inom HR, FHV och projektledning eller som har ett generellt intresse av ledarskap och ett hållbart arbetsliv. 

Information per kursomgång

Termin

Information för HT 2024 Start 2024-10-28 fristående studerande

Studielokalisering

KTH Flemingsberg

Varaktighet
2024-10-28 - 2025-01-13
Perioder
P2 (5,0 hp)
Studietakt

25%

Anmälningskod

10172

Undervisningsform

Distans Dagtid

Undervisningsspråk

Svenska

Antal platser

10 - 100

Målgrupp
Ingen information tillagd
Planerade schemamoduler
[object Object]
Del av program
Ingen information tillagd

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd
Kontaktperson

Andrea Eriksson (andrea4@kth.se)

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan CH215V (HT 2024–)
Rubriker med innehåll från kursplan CH215V (HT 2024–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen ges på distans med videoföreläsningar och obligatoriska webb-seminarier som kräver aktivt deltagande online med påslagen kamera och mikrofon. Kursen inkluderar egna litteraturstudier och inlämningsuppgifter före och efter seminarier. Muntliga presentationer av kursuppgifter samt kamratgranskning av varandras inlämningsuppgifter ingår även.

  • Definitioner av hälsa, välmående och hållbart arbete
  • Hur ledarskap påverkar hälsa och hållbart arbete
  • Forskningsbaserade utgångspunkter och metoder för systematiskt arbetsmiljöarbete
  • Exempel på ledarskapsinterventioner och förändringsarbete som bidrar till anställdas hälsa, välmående, produktivitet och hållbart arbete för den enskilde individen så väl som för organisationen

Lärandemål

Studenten ska efter genomförd kurs kunna:

  1. analysera och reflektera över hur ledarskap påverkar anställdas hälsa och hållbara arbeten
  2. analysera och reflektera över anställdas hälsa och hållbart arbete från ett systemperspektiv
  3. analysera och reflektera över hur arbetsorganisationer kan genomföra systematiskt arbetsmiljöarbete som främjar anställdas hälsa och organisationens totala produktivitet.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

120 hp inom områdena hälsovetenskap, ingenjörsvetenskap, beteendevetenskap eller samhällsvetenskap. Alternativt minst två års arbetslivserfarenhet med arbetsmiljöfrågor som chef eller som specialist inom till exempel HR eller företagshälsovård.

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • REDA - Uppgifter, seminarier, 1,5 hp, betygsskala: P, F
  • REDB - Uppgifter, seminarier, 3,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

För slutbetyg krävs att den slutrapport som görs inom ramen för kursen presenteras av kursdeltagaren vid ett seminarium.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik och hälsa

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Andrea Eriksson (andrea4@kth.se)

Övrig information

Helt överlappande med CH201V och CH2001.