Kursen ges helt på distans med lärarledda träffar on-line i form av ett två-timmars seminarie per vecka på dagtid. Det krävs närvaro vid seminarieföreläsningarna och aktivt deltagande i diskussioner av dessa samt av det video- och skriftliga material som studerats inför seminarierna. I videomaterialet ingår t.ex demonstrationer av appar och instrument samt filmer för tillämpning av RAMP I-verktyget. Förutom seminarierna inkluderar kursen litteraturstudier och fyra inlämningsuppgifter.
CH209V RAMP-kurs 1: Riskbedömning av arbetsrelaterade skador med RAMP I 2,5 hp
I RAMP-kurs 1: Riskbedömning av arbetsrelaterade skador med RAMP I, får du en översikt över hela RAMP-verktyget och lär dig att identifiera och bedöma belastningsergonomiska risker med hjälp av den första modulen i RAMP-verktyget (RAMP I).
Kursen ges fredagar 15 - 17 med kursstart fredagen den 30 augusti. Välkomna!
Information per kursomgång
Information för HT 2024 Start 2024-08-26 fristående studerande
- Studielokalisering
KTH Flemingsberg
- Varaktighet
- 2024-08-26 - 2024-10-04
- Perioder
- P1 (2,5 hp)
- Studietakt
25%
- Anmälningskod
10062
- Undervisningsform
Distans Dagtid
- Undervisningsspråk
Svenska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
10 - 100
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Schema är inte publicerat
- Del av program
- Ingen information tillagd
Du behöver ett KTH-konto för att läsa en kurs på KTH, kontot aktiveras med Mobilt BankID eller genom att besöka KTH:s campus. Det enda sättet att starta en kurs utan att besöka campus, är om du har Mobilt BankID.
Kontakt
Caroline Ingeborg Jegerschöld (cije@kth.se)
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan CH209V (HT 2024–)Innehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
I kursen ”Riskbedömning av arbetsrelaterade skador med RAMP I,” får studenten en översikt över hela RAMP-verktyget och lär sig att identifiera och bedöma belastningsergonomiska risker med hjälp av den första modulen i RAMP-verktyget (RAMP I).
Kursinnehållet ges i olika moduler med fokus på:
- Belastningsskador,
- RAMP I-verktyget,
- Bedömning och exempel från livsmedelsindustrin,
- Bedömning och exempel från logistikindustrin,
- Diskussioner och reflektioner, bland annat av en forskningsartikel
Kursen ges på distans.
På kursseminarierna och för inlämningsuppgifterna är kursspråket svenska. En del av kursmaterialet, inklusive videos och självrättande uppgifter är på engelska.
Lärandemål
I denna, den första RAMP-kursen, är det övergripande målet att studenten skaffar sig en överblick över riskhanteringsverktyget RAMP och hur var och en av de fyra modulerna i RAMP-verktyget ska tillämpas. Dessutom är det att studenten får praktisk träning i att utföra riskbedömningar med RAMP I-modulen och lär sig hur man tolkar resultaten, samt hur man går tillväga i riskhanteringsprocessen.
Efter att ha klarat kursen ska studenten:
- ha förvärvat och kunna uttrycka grundläggande kunskap om belastningsskadors riskfaktorer, ett urval riskbedömningsmetoder samt skador relaterade till manuell hantering och deras konsekvenser för individer, organisationer och samhället
- kunna identifiera riskfaktorer för utvecklandet av belastningsskador vid manuell hantering på arbetsplatser
- kunna utföra riskbedömningar av belastningsskaderisker med RAMP I
- känna till hur man tolkar bedömningsresultaten och hur man utvecklar risksänkande åtgärder och handlingsplaner (t ex med hjälp av RAMP:s Resultatmodul och Åtgärdsmodul)
- kunna fatta välgrundade beslut om hur man ska gå vidare med riskhanteringsprocessen när belastningsskaderisker identifierats
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Totalt 120 hp inom något av de tre ämnesområdena teknikvetenskap, naturvetenskap eller medicinsk vetenskap. Alternativt 2 års yrkeserfarenhet inom arbetsmiljöutveckling. Engelska B/Engelska 6.
Utrustning
Seminarier ges via zoom. All kommunikation mellan student och lärare samt studenter emellan sker via en lärplattform varför studenten förväntas ha tillgång till dator och internet.
Kurslitteratur
Ges under kursen
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 0,5 hp, betygsskala: P, F
- SEM1 - Seminarier, 0,5 hp, betygsskala: P, F
- ÖVN1 - Övningar, 1,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Lärandemål 1 examineras genom ÖVN1, INL1 och SEM1.
Lärandemål 2 examineras genom ÖVN1 och SEM1.
Lärandemål 3 examineras genom ÖVN1.
Lärandemål 4 examineras genom ÖVN1 och SEM1.
Lärandemål 5 examineras genom ÖVN1, SEM1 och INL1
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
De tre livslångt-lärande-kurserna om RAMP-metoden, CH209V, CH210V och CH211V ges direkt efter varandra.
Kontaktperson
Övrig information
Målgruppen för denna kurs är personer som inte redan är programstudenter vid KTH.