Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

CH206V Design av ergonomiska arbetsplatser 2,5 hp

Kursens fokus är att utforma goda arbetsmiljöer/arbetsplatser som kan främja produktivitet, kvalitet, organisatorisk effektivitet och arbetshälsa. Genom praktisk träning i ämnet får studenterna grundläggande kunskaper i ergonomi och insikt om dess betydelse i arbetsplatsutvecklingen.

Information per kursomgång

Termin

Information för VT 2025 Start 2025-01-14 fristående studerande

Studielokalisering

KTH Flemingsberg

Varaktighet
2025-01-14 - 2025-03-16
Perioder
P3 (2,5 hp)
Studietakt

17%

Anmälningskod

20049

Undervisningsform

Distans Dagtid

Undervisningsspråk

Svenska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

10 - 100

Målgrupp
Ingen information tillagd
Planerade schemamoduler
[object Object]
Schema
Schema är inte publicerat
Del av program
Ingen information tillagd

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd
Kontaktperson

Maral Babapour (maraba@kth.se)

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan CH206V (VT 2025–)
Rubriker med innehåll från kursplan CH206V (VT 2025–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Videoföreläsningar som ger en överblick över ämnet med fakta och tillämpade exempel. 

Dessa tar bl a upp: 

Kartläggning av arbetsplatser enligt SOFT-modellen (fysisk omgivning, organisation, ekonomi och teknik)

Metoder för delaktighet i designprocesser

Rollspelsscenarier som skådespelare i olika skeden av design- och byggprocessen

Synergonomi och belysning i arbetsplatsdesignen

En inlämningsuppgift där målet är att utvärdera och föreslå förbättringar av ergonomin vid en befintlig arbetsplats. I uppgiften ingår att presentera sitt resultat, samt att ge och få feedback till/från andra studenter.

Kursen ges på distans, med inspelade videoföreläsningar, videolektioner (Zoom) och seminarier (webbinarier) med diskussion av video- och skriftligt material som studerats inför seminarierna. Kursen inkluderar workshop/seminarier, egna litteraturstudier, en inlämningsuppgift och en skriftlig hemtentamen.

Lärandemål

Det övergripande syftet med kursen är att studenterna ska kunna bidra till utformning av goda arbetsmiljöer/arbetsplatser som kan minska personskaderisker och också främja produktivitet, kvalitet, organisatorisk effektivitet och arbetshälsa. Genom praktisk träning i ämnet erövrar studenterna grundläggande kunskaper i ergonomi och insikt om dess betydelse i arbetsplatsutvecklingen.

Efter avslutad kurs ska studenterna kunna:

  1. Med egna ord förklara grundläggande begrepp och redogöra för områden såsom t.ex., SOFT-modellen, ergonomens roll som politisk reflekterande navigatör, ritningar, lokalutformning och intressenternas roller under design- och konstruktionsfasen.
  2. Praktisk genomföra kartläggning av arbetsplatser med SOFT-modellen och använda metoder för att skapa delaktighet i designprocessen
  3. På ett strukturerat sätt utvärdera en arbetsplats ur ett ergonomiskt perspektiv, samt föreslå förbättringsåtgärder.
  4. Dokumentera och kommunicera resultatet av egna utvärderingar och motivera egna förbättringsförslag – skriftligt och muntligt – samt ge feedback på andras arbeten på ett strukturerat sätt.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Universitetsutbildning 120 hp. Alternativt 2 års yrkeserfarenhet inom arbetsmiljöutveckling. Engelska B/6.

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • INL1 - Inlämningsuppgift, 1,0 hp, betygsskala: P, F
  • SEM1 - Seminarier, 1,0 hp, betygsskala: P, F
  • TEN1 - Hemtentamen, 0,5 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Seminarier, (SEM1, 1,0 hp) med obligatorisk närvaro, betygsskala P/F, examinerar kursmål 1, 2 och 4.

En inlämningsuppgift (INL1 , 1,0 hp), betygsskala: P, F, examinerar kursmål 3 och 4.

Tentamen (TEN1, 0,5 hp) betygsskala: P, F, examinerar kursmål 1, 2 och 3.

Slutbetyget grundas på samtliga moment utifrån betygsskala P/F.

Övriga krav för slutbetyg

Närvaro på minst 80% av kursaktiviteterna krävs, dock kan komplettering göras för att klara denna gräns.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik och hälsa

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Maral Babapour (maraba@kth.se)