En teoretisk del som studeras individuellt och granskas i en rapport och ett seminarium samt en projektdel där den förvärvade teoretiska kunskapen och förståelsen tillämpas och som redovisas i en skriftlig rapport och ett slutseminarium. Dessutom ingår att studera och bedöma andras arbete i samband med slutseminariet. Den teoretiska delen kan omfatta genomgång av teorier, metoder eller annan relevant kunskap inom ämnesområdet. Tillämpningen av den teoretiska kunskapen i ett projekt kan innebära analys av empirisk data eller att genomföra en avancerad diskussion om tillämpbarheten och/eller implikationerna av den kunskap som presenteras i teorimomentet. Dessutom ingår att studera och bedöma andras arbeet i samband med slutseminariet.
CH2000 Avancerad kurs i tillämpningar för teknik, arbete och hälsa 7,5 hp
Denna kurs är avvecklad.
Sista planerade examination: HT 2024
Avvecklingsbeslut:
Kursen avvecklas vid utgången av HT2024 enligt skolchefsbeslut C-2022-2446.
Beslutsdatum: 2022-11-09
Kursen gavs sista gången HT 2022. Sista möjlighet till examination i kursen ges HT2024.
Med tanke på att de utestående kursmodulerna är projektarbete och en slutpresentation, föreslår vi att schemalägga "slutliga presentationsdatum" under de närmaste åren medan kursen är i avvecklingsperioden så att dessa studenter har möjlighet att slutföra kursen.
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan CH2000 (HT 2022–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursens övergripande mål är att studenterna ska kunna fördjupa sin teoretiska kunskap och förståelse inom ett specifikt ämne som är relevant i deras utbildning i Masterprogrammet Teknik-, arbete- och hälsa samt att de får erfarenhetsbaserad kunskap om det specifika ämnet.
Efter genomförande av kursen och avklarande av dess krav ska studenten:
- ha erfarenhetsbaserad kunskap om hur man hittar lämpliga och relevanta källor som är lämpliga för att ge teoretisk kunskap och förståelse för specifika ämnen inom teknik, arbete och hälsa
- förvärva kunskaper och förståelse genom att studera dessa källor
- kunna beskriva den förvärvade kunskapen i egna ord både muntligt och i en skriftlig rapport, inkluderande en sammanfattning av de viktigaste resultaten och en reflektion över hur denna kunskap kan tillämpas, även ur ett Människa-Teknik-Organisations (MTO) perspektiv
- Initiera och metodiskt och på ett strukturerat sätt genomföra ett projekt där den teoretiskt förvärvade kunskapen tillämpas eller diskuteras på avancerad nivå för att erövra erfarenhetsbaserad, praktisk kunskap genom tillämpning av teorier/metoder eller liknande
- ha erfarenhet av att dokumentera och kommunicera resultatet av sitt eget arbete i kursen muntligt vid ett seminarium och skriftligt i en slutrapport
- ha tränat sin förmåga att studera och bedöma andras arbete på ett strukturerat sätt.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PROA - Teori, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- PROB - Projekt, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Slutseminarium, 1,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Godkänd skriftlig redovisning av inlämningsuppgifter och aktivt deltagande i slutseminarium. Det slutliga betyget på kursen utfärdas när samtliga kursmoment är godkända. Resultatet på TEN1 (A-F) bestämmer det slutliga betyget på kursen.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.