Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

CH105V Belastningsergonomi - riskbedömning och utveckling 3,0 hp

Kursens övergripande mål är att ge studenten kunskap generellt om belastningsergonomi och vilka fysiska faktorer som ger ökad risk för uppkomst av besvär i rörelseorganen. Studenten skall också lära sig använda ergonomiska riskbedömningsmetoder och se möjligheter till att minska risker.

OBS! All undervisning sker på distans!

Alla seminarier på torsdagar 15-17 med början torsdagen den 31 oktober 2024. Välkommen!

 

Information per kursomgång

Termin

Information för HT 2024 Start 2024-10-28 fristående studerande

Studielokalisering

KTH Flemingsberg

Varaktighet
2024-10-28 - 2025-01-13
Perioder
P2 (3,0 hp)
Studietakt

17%

Anmälningskod

10054

Undervisningsform

Distans Dagtid

Undervisningsspråk

Svenska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

10 - 50

Målgrupp
Ingen information tillagd
Planerade schemamoduler
[object Object]
Schema
Schema är inte publicerat
Del av program
Ingen information tillagd

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd
Kontaktperson

Caroline Ingeborg Jegerschöld (cije@kth.se)

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan CH105V (HT 2024–)
Rubriker med innehåll från kursplan CH105V (HT 2024–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursupplägg

Kursen ges helt på distans med lärarledda träffar on-line i form av ett två-timmars seminarie per vecka på dagtid. Det krävs närvaro vid seminarieföreläsningarna och aktivt deltagande i diskussioner av dessa samt av det video- och skriftliga material som studerats inför seminarierna. I videomaterialet ingår t.ex demonstrationer av appar och instrument. Förutom detta inkluderar kursen litteraturstudier, två inlämningsuppgifter och en skriftlig hemtentamen. Seminarier ges via zoom.

Kursinnehåll

  • Varför uppstår arbetsrelaterade besvär i rörelseorganen?
  • Vad brukar ingå i observationsmetoder för riskbedömning?
  • Hur använder man praktiskt olika observationsmetoder vid bedömning av risken för uppkomst av besvär i rörelseorganen? Särskilt i repetitiva handintensiva arbeten och i arbeten med tung manuell hantering.
  • Hur tillämpar man ett helhetsperspektiv vid riskminskning, inklusive konceptet människa-teknik-organisation?

Lärandemål

Kursens övergripande mål är att ge studenten kunskap generellt om belastningsergonomi och vilka fysiska faktorer som ger ökad risk för uppkomst av besvär i rörelseorganen. Studenten skall också lära sig att använda ergonomiska riskbedömningsmetoder, och se möjligheter till att minska risker.

Efter genomförd kurs skall studenten kunna:

  1. Redogöra för olika riskfaktorer för arbetsrelaterade besvär i rörelseorganen och identifiera belastningsrelaterade riskfaktorer i olika yrkesgrupper.
  2. Använda observationsmetoder för riskbedömning för uppkomst av besvär i rörelseorganen i handintensiva arbeten och i arbeten med tung manual hantering, samt ge exempel på hur risker kan minskas och arbetsplatser kan utvecklas. 
  3. Reflektera över de principer som riskbedömningsmetoder är baserade på.
  4. Diskutera styrkor och svagheter hos riskbedömningsmetoder för uppkomst av besvär i rörelseorganen och hur metoderna skulle kunna utvecklas vidare.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

120 hp inom teknikvetenskap, naturvetenskap, medicinsk vetenskap eller personalvetenskap. Alternativt 2 års yrkeserfarenhet inom arbetsmiljöutveckling. Engelska B/6. 

Utrustning

Seminarier ges via zoom. All kommunikation mellan student och lärare samt studenter emellan sker via en lärplattform varför studenten förväntas ha tillgång till dator och internet.

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

P, F

Examination

  • INL2 - Inlämningsuppgifter, 1,0 hp, betygsskala: P, F
  • SEM1 - Seminarier, 1,0 hp, betygsskala: P, F
  • TEN2 - Skriftlig tentamen, 1,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Seminarier (SEM1, 1,0 hp) med obligatorisk närvaro, betygsskala P/F, examinerar kursmålen 1, 3 och 4.

Inlämningsuppgifterna (INL1 , 1,0 hp), två stycken, betygsskala: P, F, examinerar kursmål 2. 

Tentamen (TEN1, 1,0 hp) betygsskala: P, F, examinerar kursmålen 2 och 3.

Slutbetyget grundas på samtliga moment utifrån betygsskala P/F.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik och hälsa

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Caroline Ingeborg Jegerschöld (cije@kth.se)