Kursens ger kunskaper om bioteknikens roll i utvecklingen av ett hållbar samhälle och berör begrepp inom hållbarutveckling, lagar och förordningar. Studenterna arbetar i projektform med att analyser biotekniska produkter eller tjänster ’s påverkan på människan, miljön och samhället.
CB1000 Hållbar utveckling och projektledning 3,0 hp
Kursen ger kunskap om bioteknikens roll i utvecklingen av ett hållbart samhälle samt hur man aktivt arbetar med hållbarhet i projektform med olika projektledningsmodeller.
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs skall studenten uppvisa
Kunskap och förståelse genom att:
- Beskriva och förklara grundläggande aspekter och nyckel begrepp inom hållbar utveckling
- Förklara och redogöra för olika förhållningsätt/perspektiv inom hållbar utveckling
- Visa grundläggande färdigheter inom projektledning samt arbeta i projektform.
Färdighet och förmåga genom att:
- Redogöra för och diskutera för hur hållbar utveckling kan påverkas globalt, nationellt och lokalt.
Värdering och förhållningssätt genom att:
- Jämföra och värdera befintliga produkter/tekniker ur hållbarhetssynpunkt med avseende på resurstillgänglighet samt påverkan på människan, miljön och samhället.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Minst 20 hp bioteknologi, 20 hp kemi och 20 hp matematik.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgift, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Obligatorisk närvaro.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.