Föreläsning samt seminarier och projekt
AL2110 Hållbar livsmedelsproduktion och konsumtion 7,5 hp
Om kursomgång
Gäller för kursomgång
HT 2024 Start 2024-08-26 programstuderande
Målgrupp
Öppet för alla studenter under förutsättning att kursen kan ingå i programmet.
Del av program
Civilingenjör och lärare, åk 4, TEMI, Villkorligt valfri
Civilingenjör och lärare, åk 5, TEMI, Villkorligt valfri
Masterprogram, teknik och hållbar utveckling, åk 2, Villkorligt valfri
Perioder
P1 (7,5 hp)Varaktighet
Studietakt
50%
Undervisningsform
Normal Dagtid
Undervisningsspråk
Engelska
Studielokalisering
KTH Campus
Antal platser
Ingen platsbegränsning
Planerade schemamoduler
Kurs-PM
Kurs-PM är inte publiceratSchema
Schema är inte publiceratKursval
Gäller för kursomgång
HT 2024 Start 2024-08-26 programstuderande
Anmälningskod
50102
Kontakt
Gäller för kursomgång
HT 2024 Start 2024-08-26 programstuderande
Examinator
Ingen information tillagdKursansvarig
Ingen information tillagdLärare
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursupplägg
Kursinnehåll
Kursen beskriver alternativa livsmedelssystem och deras komplexisitet i samband med bedömning av deras hållbarhet samt demonstrerar hållbarhetens ”trade-offs” mellan kontrasterande system (dvs lokal vs global, extensiv vs intensiv) . Ämnen som behandlas är: agroekologi, livsmedels- och jordbrukssystem, näringscykler, effekter på hållbarheten, livscykelanalys, klimatförändringar, ekosystemtjänster, biodiversitet, effekter av land- och vattenanvändning, livsmedelssäkerhet och suveränitet, handel, GMO.
Lärandemål
Efter slutförd kurs skall studenten kunna:
· Analysera och jämföra miljömässiga, ekonomiska och sociala hållbarhetsaspekter av alternativa livsmedelsproduktions- och konsumtionssystem ( t ex ekologisk vs konventionell odling, animaliskt baserade vs icke – animaliskt baserade dieter)
· Utvärdera och kritiskt granska alternativa livsmedelsproduktions- och konsumtionssystemsystem med hjälp av hårda (dsv kvantitativa) systemansatser.
· Argumentera rationellt, logiskt och konsekvent, samt på ett artigt sätt, för de relativa effekterna på hållbarhet associerade med olika system för livsmedelsproduktion och konsumtion.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Antagen till Masterprogram, teknik och hållbar utveckling (TSUTM).
Övriga: Kandidatexamen eller högskoleingenjörsexamen eller annan motsvarande teknisk, naturvetenskaplig eller annan vetenskaplig examen på grundnivå med en omfattning av minst 180 högskolepoäng eller motsvarande.
Engelska B/6 eller motsvarande.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kursen använder KTHs learning management system (LMS) som ett viktigt stöd. En dator med internet och möjlighet att läsa Word och Excel (Microsoft versionen rekommenderas) samt läsa pdf filer är nödvändig. Annan mjukvara, som behövs i kursen kommer att vara tillgänglig för nedladdning eller på KTHs datorer.Annan mjukvara som används i kursen kommer att laddas ner från internet ifrån LMS eller göras tillgänglig på KTHs datorer
Kurslitteratur
Meddelas vid kursstart
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PRO4 - Projekt, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- SEM1 - Seminarium, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- SEM2 - Seminarium, 0,5 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Tentamen, 2,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Godkända seminarier, godkänt projekt samt godkänd tentamen.
Studenter som ej slutfört kurs med tidigare examinationsmoment ombeds kontakta examinator för kursen
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.