I den här kursen studerar vi AI ur ett hållbarhetsperspektiv och fördjupar oss i hur den nya tekniken både kan främja hållbarhet och minska den, beroende på hur den används. Vi läser om de problem som funnits kring AI hittills, såsom bias i dataset, övervakning, ägarkoncentration kring verktyg och modeller, men också om hur den nya tekniken möjliggjort förbättringar ur ett socialt och miljömässigt perspektiv. Vi diskuterar det framväxande fältet ”smart farming” där AI används för att optimera odling och ser även hur den nya tekniken kan förbättra naturvård i utsatta områden.
AK122V Artificiell intelligens och hållbar utveckling 4,0 hp
Artificiell intelligens förväntas medföra stora transformativa förändringar inom samhällets alla sektorer. Denna förändring innebär stora möjligheter i arbetet mot ett mer hållbart samhälle, men den nya teknologin kommer också med risker och problem. Sverige har som uttalad politisk ambition att vara världsledande inom AI samtidigt som man också har som ambition att vara ledande inom klimatomställningen. Är dessa mål förenliga? Vilka faktorer inom AI kommer att bidra till en hållbar utveckling och vilka riskerar att bidra till minskad hållbarhet, miljömässigt, socialt och ekonomiskt? I den här kursen studerar vi AI ur ett hållbarhetsperspektiv och fördjupar oss i hur den nya tekniken både kan främja hållbarhet och minska den, beroende på hur den används. Vi läser om de problem som funnits kring AI hittills, såsom bias i dataset, övervakning, ägarkoncentration kring verktyg och modeller, men också om hur den nya tekniken möjliggjort förbättringar ur ett socialt och miljömässigt perspektiv. Vi diskuterar det framväxande fältet ”smart farming” där AI används för att optimera odling och ser även hur den nya tekniken kan förbättra naturvård i utsatta områden. Bakgrunden till att studera AI ur ett hållbarhetsperspektiv i den här kursen utgörs av FNs hållbarhetsmål för agenda 2030, liksom det internationella samfundets åtagande att snabbt minska utsläppen av växthusgaser under de närmaste årtiondet. Vi studerar också arbetet med att reglera och skapa policy för säker AI-användning, inte minst inom EU.
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan AK122V (VT 2022–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- - Redogöra för sambandet mellan artificiell intelligens och hållbar utveckling.
- - Diskutera möjligheter och risker med AI i miljö- och samhällsperspektiv.
- - Kritiskt granska berättelser om AI i ett hållbarhetsperspektiv.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- INL1 - Inlämningsuppgifter, 4,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.