Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

AK1204 Miljöhistoria 7,5 hp

Frågor om antagning och liknande, var god kontakta: kursexp@abe.kth.se

Frågor om kursens innehåll, var god kontakta: history@abe.kth.se

Tsunamin 2006, New Orleans, Burma, Haiti. Jordbävningar, orkaner, flodvågor, pandemier. Blir vår värld en farligare plats att leva i? Vad är det som gör att intresset tycks växa för risker, kriser och katastrofer? Är det den globala uppvärmningen? Är det livsmedelskrisen? Är det den hotande bristen på olja och risker för växande resurskonflikter?

Många frågor. Ett sätt att handskas med dem är att undersöka dem historiskt. Var det lika många katastrofer förr? Vad är människan ansvarig för och vad är naturens verk?

Uppmärksamheten på risker och hot är ett uttryck för att miljöfrågor blivit viktiga. I den här kursen skall vi bland annat lära oss förstå hur det gick till när miljön och den globala överlevnaden blev en politisk fråga under andra hälften av 1900-talet.

Information per kursomgång

Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.

Termin

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan AK1204 (VT 2022–)
Rubriker med innehåll från kursplan AK1204 (VT 2022–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen behandlar miljöhistoriska frågeställningar men lägger också vikt vid frågor om landskap, risk och infrastruktur, liksom vid den teknik och politik som sätter ramarna för hur människor bygger i och påverkar miljön. Den geografiska räckvidden är global, men exempel från Sverige kommer också att ges i rikt mått. Tyngdpunkten ligger på modern tid, särskilt 1900-talet.

Lärandemål

Efter genomgången kurs ska kursdeltagaren:

  • besitta kunskap om miljön som begränsande faktor i mänskliga samhällen från äldsta tid och fram till det moderna samhället,
  • kunna beskriva och förklara hur och varför miljön har blivit en politisk, ekonomisk och teknologisk fråga i det moderna samhället,
  • kunna analysera det växande intresset för risker, kriser och katastrofer och förstå dessa företeelser i ett historiskt sammanhang.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Endast grundläggande behörighet.

Rekommenderade förkunskaper

Inga särskilda förkunskaper rekommenderas.

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • INL1 - Essay, 7,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Aktivt följa föreläsningar (1 gång per vecka) och seminarier (1 gång per vecka); vid ett seminarium genomföra en förberedd referatuppgift eller kommentar; med tydlig förankring i kurslitteratur och föreläsningar/seminarier skriva en kort uppsats (ca 2000 ord) kring ett av kursens centrala teman.

Närvarokrav för att få godkänt. Frånvaro vid mer än 25% av föreläsningar eller vid fler än ett seminarium kompenseras genom extra skrivuppgift.

Övriga krav för slutbetyg

Utvärderingskriterier:

  • Uppsats (50%)
  • Muntlig och skriftlig presentation vid seminarier (20%)
  • Allmän aktivitet vid föreläsningar och seminarier (30%)

Resultaten i samtliga tre delmoment bildar tillsammans ett samlat betyg för kursen som helhet.

Närvarokrav för att få godkänt. Frånvaro vid mer än 25% av föreläsningar eller vid fler än ett seminarium kompenseras genom extra skrivuppgift.

Kriterierna för bedömning av uppsatsen:

  • Hur väl kurslitteraturen återspeglats i uppsatsen; använd litteratur skall anges i form av en lista med referenser.
  • Förmåga att presentera ämnet och argumentera för dess miljöhistoriska relevans och allmänna betydelse.
  • Förmåga att utveckla en sammanhållen argumentering och organisera fakta och uppgifter så att dessa stödjer argumenteringen.
  • Analytisk förmåga.
  • Klarhet i framställningen och förmåga att skilja källor och referenser från författarens egen analys och argumentering.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

AK2210 Politisk Ekologi

Du som önskar fördjupa dina kunskaper inom ämnesområdet efter avslutad kurs har också möjlighet att ansöka om att få göra ett examensarbete inom historiska studier av teknik, vetenskap och miljö.

Övrig information

Kursen kan komma att ställas in om färre än 10 studenter tackar ja till erbjuden plats.

Tidigare kurskod: 4D1212