Kursen behandlar projektutvecklings och konceptutveckling i tidiga skeden och sätter koncept, angreppssätt och verktyg i relation till arkitektur, teknik, samhälle, hållbarhet och ekonomi.
AI2808 Projektutveckling och arkitektoniska koncept 7,5 hp
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Information för HT 2025 Start 2025-10-27 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-10-27 - 2026-01-12
- Perioder
- P2 (7,5 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
50174
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
Villkorligt valbar för masterprogrammet Fastigheter och byggande (TFOBM), ÅK1.
Sökbar för alla masterprogram under förutsättning att kursen kan ingå i programmet.
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Schema är inte publicerat
Kontakt
Tina Karrbom Gustavsson (tina.karrbom@abe.kth.se)
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan AI2808 (HT 2021–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Målet med kursen är att utveckla kunskap om projektutveckling och konceptutveckling i arkitektur och byggande. Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- Beskriva koncept och design som värdeskapande aktivitet inom arkitektur och byggande.
- Förklara arkitektoniska koncept och ge exempel på angreppssätt.
- Beskriva och använda projektledningsbegrepp och projektledningsverktyg i relation till konceptutveckling.
- Förklara hur olika intressen kan balanseras för ett mer hållbart samhällsbyggande.
- Relatera till och använda tidigare kunskap inom området.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Behörighet till masterprogrammet Fastigheter och byggande.
Kunskaper i projektkommunikation motsvarande innehållet i kursen AI2810
Utrustning
Kurslitteratur
Information om kurslitteratur meddelas vid kursstart.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- SEM1 - Seminarieuppgift, 2,5 hp, betygsskala: P, F
- ÖVN1 - Uppsats, 5,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinationen är tidsbegränsad.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.