- En teoretisk del, det internationella regelverket för internationell handel, WTO, IMF och utvecklingen av den internationella marknaden. Behovet av förändringar av produkter, tjänster och makrknadskommunikation till situationen i olika länder, val av distributionsmetoder, prissättning inklusive transferprissättning.
- En tillämpad del som behandlar ett stort antal praktiska exempel omfattande ett stort antal produkter, marknader och andra situationer i internationell och global marknadsföring.
AI213V Internationell industriell marknadsföring 15,0 hp
This course gives a basic introduction of problems and opportunities within international marketing. The course also gives a practical application of modern marketing theory within international marketing of industrial goods and services in the global economy.
Information per kursomgång
Kursomgångar saknas för aktuella eller kommande terminer.
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan AI213V (VT 2010–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Denna kurs ger en grundläggande introduktion till svårigheter och möjligheter som internationell marknadsföring erbjuder företagen. Kursen är avsedd att vara ett praktiskt verktyg för anpassning av moderna marknadsföringsmetoder och teorier inom internationell industriell marknadsföring.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
180 poäng på högskolenivå inom ingenjörsvetenskap, naturvetenskap, nationalekonomi / företagsekonomi eller planering varav minst 15 högskolepoäng i företagsekonomi.
Dokumenterade kunskaper i engelska B eller motsvarande (TOEFL, IELTS t.ex.).
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
None
Kurslitteratur
Engdahl, Carl-Axel, Internationell Marknadsföring, fjärde upplagan. Kursmaterial inklusiver praktikfall.
En alternativ kursbok för engelsktalande studenter.
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- LAB1 - Laboration 1, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- LAB2 - Laboration 2, 1,5 hp, betygsskala: P, F
- PROA - Projekt, 4,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- TEN1 - Tentamen, 7,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examinationen består av två delar, en uppsats och en skriftlig tentamen.
- En skriftlig uppsats - marknadsplan- inom äment industriell internationell marknadsföring. Ämnet väljs i samråd med kursledaren.
- En skriftlig tentamina, två examinationstillfällen ges under sommaren det ena i månadsskiftet juni-juli och det andra i slutet av augusti.
Övriga krav för slutbetyg
Krav för slutbetyg på kursen är att alla kursmoment klarats av, såväl moment som har betyg P och moment som har betyg A-F.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.
Ytterligare information
Kursrum i Canvas
Ges av
Huvudområde
Utbildningsnivå
Påbyggnad
Kontaktperson
Övrig information
Mandatory lectures will take place on June 9th, June 10th, June 16th and June 17th. Mandatory registration will take place on June 9th. Attendance is required on all above dates.
Schedule all times 8.30-12.30 (am)