Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida Till KTH:s startsida

AI1524 Markexploatering 7,5 hp

Om kursomgång

Gäller för kursomgång

VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande

Målgrupp

Ingen information tillagd

Del av program

Civilingenjörsutbildning i samhällsbyggnad, åk 3, FEFJ, Obligatorisk

Kandidatprogram, Fastighetsutveckling med fastighetsförmedling, åk 3, Villkorligt valfri

Perioder

P3 (7,5 hp)

Varaktighet

2025-01-14
2025-03-16

Studietakt

50%

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Svenska

Studielokalisering

KTH Campus

Antal platser

Ingen platsbegränsning

Planerade schemamoduler

Kursval

Gäller för kursomgång

VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande

Anmälningskod

60516

Kontakt

Gäller för kursomgång

VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande

Kontaktperson

Peter Ekbäck (peter.ekback@abe.kth.se)

Examinator

Ingen information tillagd

Kursansvarig

Ingen information tillagd

Lärare

Ingen information tillagd
Rubriker med innehåll från kursplan AI1524 (HT 2024–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Kursen består av dels en seminariedel, dels en projektdel. Seminariedelen behandlar från teoretiska utgångspunkter olika frågor som hör samman med en markexploatering samt ger möjlighet att reflektera kring de teoretiska utgångspunkterna och fördjupa sig i kursmaterialet. I projektet tillämpas kunskaperna. Därutöver görs studiebesök för att praktiskt belysa genomförandet av bebyggelseprojekt.

Seminariedelenska ge kunskaper om vad en markexploatering är, vilka aktörer som är inblandade, vilka aktiviteter som normalt ingår, samt hur olika regelsystem kan användas. Vidare beskrivs hur samordningen av dessa aktörer, aktiviteter och regelsystem varierar beroende på exploateringssituationen.

Projektet innebär att analysera ett bostadsbyggnadsprojekt med avseende på tekniska, miljömässiga och ekonomiska förutsättningar. Denna analys ska ställas mot lagstiftning om detaljplanering, markförvärvs- och ersättningsregler, ansvar för byggande, förvaltning och finansiering av infrastruktur i bebyggelseområdet.

Lärandemål

Det övergripande syftet med kursen är att ge studenten kunskap och förståelse för den komplicerade process – markexploatering – som det innebär att genomföra ett byggprojekt, från idé till färdig produkt. Denna process inkluderar problem som rör planering av markanvändningen, markförvärv, miljömässiga överväganden, byggteknik, utformning och ansvar för olika typer av infrastruktur, ekonomi m.m. Ett projekt involverar också många aktörer, med olika uppgifter och drivkrafter – kommunen, staten, byggherrar, grannar, allmänheten m.fl. Som ett bakomliggande ramverk finns också ett juridiskt system som på olika sätt styr processen.  

Detta innebär att kursdeltagarna efter fullgjord kurs skall kunna:

  • Redogöra för vilka aktörer och aktiviteter som är centrala vid exploateringsprojekt där tonvikten läggs på bostadsbyggande.
  • Analysera tekniska, miljömässiga, ekonomiska och organisatoriska konsekvenser av alternativa utformningar av markanvändning och bebyggelse.
  • Beskriva den lagstiftning som styr planering, utformning och genomförande av ett projekt

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Kunskaper i juridik 7,5hp motsvarande innehåll i kurs AI1525 Samhällsbyggandets regelsystem 7,5hp. 

Rekommenderade förkunskaper

Ingen information tillagd

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Kalbro, T. & Lindgren, E. Markexploatering (Norstedts Juridik), senaste upplagan.

Övrig kurslitteratur meddelas i samband med kursstart.

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • STU1 - Studiebesök, 0,5 hp, betygsskala: P, F
  • TEN1 - Tentamen, 4,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
  • ÖVN1 - Projektarbete, 3,0 hp, betygsskala: P, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Teknik

Utbildningsnivå

Grundnivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd

Kontaktperson

Peter Ekbäck (peter.ekback@abe.kth.se)