Förmedlingsprocessen. Intag. Avslut. Bolån. Ränteskillnadsersättning. Amorteringskrav. Pantbrev. Insolvens. Försäkringar. Risker. Långivare. Konsument. Mäklare. Informationsasymmetri. Förhandling. Makroekonomi. Riskpreferens. Kris- och konflikthantering. Bostadsforskning. Tillträde. Lösen av lån. Lagfart. Driftkostnader. Deposition. Agentteori. Riskhantering. Incitament. Kontrakt. Fastighetsekonomi. Finansiell teori. Mäklarprogram. Databaser. Bostadspolitik. Värdering.
AI1173 Fastighetsförmedling i praktiken 7,5 hp
Information per kursomgång
Information för VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-01-14 - 2025-03-16
- Perioder
- P3 (7,5 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
60521
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Svenska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
Kontakt
Andreas Fili, andreas.fili@abe.kth.se
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan AI1173 (VT 2025–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- Redogöra för de olika delarna i förmedlingsprocessen
- Tillämpa och analysera de olika delarna i förmedlingsprocessen
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Kunskaper inom juridik motsvarande innehåll i kurs AI1550 Juridisk översiktskurs 15,0 hp
och
Kunskaper inom juridik motsvarande innehåll i kurs AI1521 Hyres-, bostads- och arrenderätt 7,5 hp
och
Kunskaper inom juridik motsvarande innehåll i kurs AI1127 Fastighetsutvecklingens och fastighetsförmedlingens grunder 9,0 hp
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- SEM1 - Seminarium, 3,0 hp, betygsskala: P, F
- TEN1 - Tentamen, 4,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.