Hoppa till huvudinnehållet
Till KTH:s startsida

AG2418 Geospatial artificiell intelligens (GeoAI) 7,5 hp

I en era där vi har tillgång till enorma mängder geospatial data som samlats in från källor som satelliter, UAV:er, smartphones, IoT-sensorer med mera, har samverkan mellan Artificiell Intelligens (AI) och Geografi/GIScience lett till framväxten av geospatial artificiell intelligens (GeoAI). GeoAI utnyttjar kraften i AI-modeller för att analysera denna rikedom av geospatial data och möjliggör studier av både naturliga fenomen och mänskliga aktiviteter. Denna kurs erbjuder en omfattande studie av AI-modeller och algoritmer samt deras praktiska tillämpningar inom geospatial problemhantering. Kursen har en dubbel inriktning som kombinerar teoretiska insikter med praktiska tillämpningar i verkliga situationer. Dess huvudmål är att förse studenter med avancerade AI-tekniker skräddarsydda för geospatial analys och främja förmågan att diagnostisera och lösa komplexa utmaningar inom området.

Information per kursomgång

Termin

Information för VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande

Studielokalisering

KTH Campus

Varaktighet
2025-01-14 - 2025-03-16
Perioder
P3 (7,5 hp)
Studietakt

50%

Anmälningskod

60825

Undervisningsform

Normal Dagtid

Undervisningsspråk

Engelska

Kurs-PM
Kurs-PM är inte publicerat
Antal platser

Min: 10

Målgrupp

Programstudenter på KTH

Planerade schemamoduler
[object Object]

Kontakt

Examinator
Ingen information tillagd
Kursansvarig
Ingen information tillagd
Lärare
Ingen information tillagd

Kursplan som PDF

Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.

Kursplan AG2418 (HT 2024–)
Rubriker med innehåll från kursplan AG2418 (HT 2024–) är markerade med en asterisk ( )

Innehåll och lärandemål

Kursinnehåll

Den här kursstrukturen erbjuder en logisk progression från grunderna i AI inom geospatial analys till praktiska färdigheter inom preparering av data, traditionell maskininlärning och djupinlärningsmodeller, samt en djup förståelse för modellbegränsningar i geospatiala sammanhang. Tillämpningsexempel kommer att ges på hur GeoAI kan användas för att stödja beslut om stads- och miljöplanering Kursen är organiserad i sex moduler:

Modul 1: Introduktion till AI för geospatial analys

-          Översikt över AI-modeller och deras relevans inom geospatial analys

-          Fallstudier som belyser AI:s inverkan på lösning av geospatiala problem

Modul 2: Geodatahantering

-          Datainsamling från olika källor (satelliter, UAV:er, smartphones, IoT-sensorer)

-          Dataprepareringsmetoder för geospatiala data

-          Egenskapsteknik och datatransformation för AI-modellering

-          Praktiska övningar i förberedelse av geospatiala data

Modul 3: Maskininlärningsmodeller för geografisk analys

-          Maskininlärningsalgoritmers grundläggande principer

-          Praktiska tillämpningar och begränsningar för maskininlärning inom geospatiala sammanhang

-          Djupgående utforskning av Random Forest och dess användning inom geospatial  analys

-          Modellvärderingstekniker med fokus på geografiska data

Modul 4: Djupinlärning inom geografisk analys

-          Övergång från traditionell maskininlärning till djupinlärning

-          Teoretiska grundprinciper för djupinlärningsmodeller (t.ex. CNN, RNN, GNN)

-          Förberedelse av geospatiala data för djupinlärningsmodeller

-          Implementering av djupinlärningsmodeller för rumslig analys

Modul 5: Förståelse och hantering av modellbegränsningar

-          Utvärdering av modellbegränsningar inom GeoAI

-          Avancerade utvärderingstekniker (t.ex. leave-one-out, K-folds korsvalidering)

-          Strategier för att hantera modellbegränsningar

-          Fallstudier som belyser modellens styrkor och svagheter

Modul 6: GeoAI-tillämpningar

-      GeoAI-tillämpning i beslutsstöd för stadsplanering

-      GeoAI-tillämpning i beslutsstöd för miljöplanering

Lärandemål

·         Efter avslutad kurs kommer deltagarna ha fått en omfattande förståelse för Geospatial Artificiell Intelligens (GeoAI), så att de kan använda AI-tekniker i geospatial analys och tillämpning och effektivt utnyttja potentialen i geospatial big data för informerat beslutsfattande. Vid slutet av denna kurs kommer studenterna att kunna:

-          Utveckla en gedigen förståelse för AI, maskininlärning och djupinlärning i samband med geospatial analys.

-          Använda traditionella maskininlärningsalgoritmer och mer avancerade djupinlärningsmodeller effektivt för geospatial big data-analys i stads- och miljötillämpningar.

-          Utvärdera modellbegränsningar och använda avancerade bedömningsmetoder för att verifiera modellprestanda.

-          Utveckla färdigheter i förbehandling och optimering av geospatial big data för AI och maskininlärningsmodeller.

-          Få praktiska färdigheter genom praktiska erfarenheter med användning av Python, relevanta bibliotek (t.ex. scikit-learn, PyTorch) och geospatial verktyg för dataanalys.

Kurslitteratur och förberedelser

Särskild behörighet

Avlagd kandidatexamen inom områdena teknik, naturvetenskap, miljövetenskap, geografi, planering och matematik.

Dokumenterade kunskaper i linjär algebra, motsvarande innehåll i kursen SF1672 samt sannolikhetslära och statistik, 3 hp motsvarande innehåll i kursen SF1918, 3 hp eller motsvarande kunskaper som godkänns av examinator.

Samt dokumenterade kunskaper i engelska motsvarande engelska B enligt det svenska gymnasiesystemet.

Utrustning

Ingen information tillagd

Kurslitteratur

Ingen information tillagd

Examination och slutförande

När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.

Betygsskala

A, B, C, D, E, FX, F

Examination

  • LAB2 - Laborationer, 4,5 hp, betygsskala: P, F
  • PRO1 - Projekt, 3,0 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F

Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.

Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.

Övriga krav för slutbetyg

Deltagande i den slutliga presentationen på seminarium

Möjlighet till komplettering

Ingen information tillagd

Möjlighet till plussning

Ingen information tillagd

Examinator

Etiskt förhållningssätt

  • Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
  • Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
  • Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.

Ytterligare information

Kursrum i Canvas

Registrerade studenter hittar information för genomförande av kursen i kursrummet i Canvas. En länk till kursrummet finns under fliken Studier i Personliga menyn vid kursstart.

Ges av

Huvudområde

Samhällsbyggnad

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Påbyggnad

Ingen information tillagd