Examensarbetet ska utgöra en fördjupning inom samhällsbyggnad på avancerad nivå. Kursen utformas som ett avgränsat projekt inom samhällsplanering.
AG212X Examensarbete inom urban och regional planering, avancerad nivå 30,0 hp
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Information för VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-01-14 - 2025-06-02
- Perioder
- P3 (15,0 hp), P4 (15,0 hp)
- Studietakt
100%
- Anmälningskod
60387
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Engelska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Schema är inte publicerat
Kontakt
Peter Brokking (peter.brokking@abe.kth.se), Malin Hansen (malin.hansen@abe.kth.se)
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan AG212X (HT 2019–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter avslutat examensarbete ska studenten kunna:
- visa kunskap om det valda ämnesområdets vetenskapliga grund och beprövade erfarenhet, fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, samt fördjupad metodkunskap.
- visa förmåga att med helhetssyn, kritiskt och systematiskt, söka, samla och integrera kunskap samt identifiera sitt behov av ytterligare kunskap
- visa förmåga att identifiera, analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information
- visa förmåga att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar samt att utvärdera detta arbete
- visa förmåga att utveckla och utvärdera produkter, processer, system, metoder eller tekniska lösningar med hänsyn till människors förutsättningar och behov och samhällets mål för ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling
- visa förmåga att muntligt och skriftligt i dialog med olika grupper klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa
- visa förmåga att göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter
- visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att självständigt arbeta i annan kvalificerad verksamhet
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Samtliga kurser i årskurs 1-3 alternativt kurser som krävs för utfärdande av kandidatexamen ska vara helt avklarade med godkänt betyg. Minst 60 hp kurser på avancerad nivå ska vara helt avklarade med godkänt betyg. Dessa 60 hp ska innefatta samtliga kurser i programmet som är relevanta för examensarbetet samt en kurs i vetenskapsteori och forskningsmetodik.
Examinator ansvarar för att se till att särskild behörighet är kontrollerad.
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- XUPP - Examensuppgift, 30,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
XUPP - Examensuppgift, 30,0 hp
För examination krävs godkänd slutrapport, seminariebehandling av rapportmanus samt godkänd medverkan som opponent vid en annan students examensarbetsseminarium.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.