- Svensk bostadsarkitekturhistoria och stadsbebyggelseutveckling under 120 år
- Kommunal markanvändningsplanering
- Översiktsplan och detaljplan
- Faktorer att ta hänsyn till vid planering av en stadsdel med flerbostadshus
- Grönytefaktorsberäkning för ett kvarter
- Arkitektoniska kvaliteter vid bostadsutformning
- Bostadsutformningskrav i BBR
- Hänsyn till byggnadens bärverk och installationer vid bostadsplanering
- Brandkrav vid bostadsutformning
- Bostadsutformningsråd i Svensk Standard
AF1749 Samhälls- och bostadsplanering 10,0 hp
![](https://kursinfostorageprod.blob.core.windows.net/kursinfo-image-container/Picture_by_own_choice_AF1749.jpg)
Om kursomgång
Gäller för kursomgång
VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande
Målgrupp
Ingen information tillagdDel av program
Högskoleingenjörsutbildning i byggteknik och design, åk 2, Obligatorisk
Högskoleingenjörsutbildning i teknik och ekonomi, åk 3, TIBY, Obligatorisk
Perioder
P3 (5,0 hp), P4 (5,0 hp)Varaktighet
Studietakt
33%
Undervisningsform
Normal Dagtid
Undervisningsspråk
Svenska
Studielokalisering
KTH Campus
Antal platser
Ingen platsbegränsning
Planerade schemamoduler
Kurs-PM
Kurs-PM är inte publiceratSchema
Schema är inte publiceratKursval
Gäller för kursomgång
VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande
Anmälningskod
60535
Kontakt
Gäller för kursomgång
VT 2025 Start 2025-01-14 programstuderande
Kontaktperson
Eva Knutsson (evakn@kth.se)
Examinator
Ingen information tillagdKursansvarig
Ingen information tillagdLärare
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för markanvändningsplanering ur kommunal synpunkt samt beskriva innehållet i en översiktsplan och i en detaljplan.
- identifiera och jämföra delar av den svenska arkitekturhistorien som berör stadsplanering och bostadsarkitektur.
- redovisa och använda lagar och regler som har betydelse för bostadsplanering.
- tillämpa erhållna kunskaper om hållbar utveckling när det gäller planering av ett stadskvarter med flerbostadshus.
- kreativt undersöka hur arkitekturkvalitet i en bostad, byggnadens stomme samt byggnads- och installationsteknik påverkar bostadsplanering samt implementera kunskaperna i ett gestaltningsprojekt
- presentera förslag och analyser muntligt och med text, ritningar, foton och illustrationer.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Avklarad kurs: AF1734/HS1722
Kursregistrerad på: AF1737, AF1744, AF1745/AF1738
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- PROA - Projekt, 2,0 hp, betygsskala: P, F
- PROB - Projekt, 4,0 hp, betygsskala: P, F
- TENA - Skriftlig tentamen, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- TENB - Skriftlig tentamen, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- ÖVN1 - Övningsuppgifter, 1,0 hp, betygsskala: P, F
- ÖVN2 - Övningsuppgifter, 1,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.