- Miljörisker inom bygg- och fastighetsverksamhet
- Resursfrågor i byggsektorn
- Avfallshantering och kretsloppsprinciper
- Prioriteringar i företagets miljöarbete, miljöledning och livscykelbedömningar
- Miljölagstiftning och miljökonsekvensbeskrivningar
- Arbetsmiljölagen
- Byggherrens och entreprenörens ansvar. BAS-U och BAS-P.
- Fysisk arbetsmiljö: belastning, buller, belysning, kemiska hälsorisker m.m.
- Arbetsredskap, byggställningar, skyddsutrustning m.m.
AF1721 Miljö- och arbetsvetenskap 5,0 hp
Information per kursomgång
Information för HT 2024 Start 2024-08-26 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2024-08-26 - 2024-10-27
- Perioder
- P1 (5,0 hp)
- Studietakt
33%
- Anmälningskod
50606
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Svenska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Ingen platsbegränsning
- Målgrupp
- Ingen information tillagd
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
Kontakt
Magnus Helgesson (magnus.helgesson@byv.kth.se)
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan AF1721 (HT 2023–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- följa arbetsmiljöföreskrifter på en byggarbetsplats
- upprätta en arbetsmiljöplan för ett mindre byggprojekt
- beskriva det systematiska arbetsmiljöarbetet på en byggarbetsplats
- redogöra för aktuella miljöproblem, miljötekniker och lagstiftningsfrågor
- redogöra för miljöeffekter och –risker kopplade till byggproduktion
- beskriva byggsektorns miljöpåverkan och hur den kan minimeras.
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Kursregistrerad på: AF1737, AF1744, AF1745
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- TEN1 - Tentamen, 3,5 hp, betygsskala: A, B, C, D, E, FX, F
- ÖVN1 - Övningsuppgift, 1,5 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Examination sker genom skriftlig tentamen samt genomförande av obligatorisk övningsuppgift, som består av flera delmoment.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.