Examensprojektet är slutuppgiften i en tvåårig masterutbildning.Efter att ha fullgjort ett antal projektarbeten eller studior i stadsbyggnad samt teoretiska kurser i en mängd olika ämnen genomförs examensprojektet under programmets fjärde termin.Särskild tonvikt ligger på frågor om hållbarhet och klimattålighet, som utgör programmets kärna.Examensarbetet är uppbyggt kring en process av praktikstyrd forskning.
Under höstterminen innan examensarbetets början utformar studenterna ett häfte på 10–15 sidor för examensarbetet. Detta sker på en rad särskilda seminarier. Häftet omfattar:
-
en arbetstitel och sammanfattning på ca 300 ord, där det planerade projektets tema beskrivs.
-
en forskningsfråga.
-
en översikt av de teorier, praktiker och metoder som ska tillämpas och utvecklas i examensarbetet.
-
en beskrivning av examensarbetets kontext (plats, situation: intressenter, politiska dagordning, konflikter, o s v).
-
ett preliminärt program för projektet.
-
ett till tre referensprojekt.
-
en stegvis dagordning för projektet och ett tidsschema för examensarbetets 20 veckor/100 dagar.
Arbetshäftet är obligatoriskt för registrering i examensprojektet i samhällsplanering och stadsbyggnad.Under examensprojektkursen arbetar studenterna självständigt och träffar sina handledare regelbundet.Arbetsprocessen är uppbyggd kring tre seminarier: halvterminskritiken, med gästkritiker; ”gröntljusseminariet” ca två veckor före examination; och examinationen med internationella gästkritiker, vid terminens slut.
Examensprojektets syfte är att hjälpa studenterna att genomföra självständiga forskningsprojekt på området stadsbyggnad, där de tillämpar och vidareutvecklar den kunskap och kompetens i design och metodik som de inhämtat på tidigare kurser på programmet hållbar samhällsplanering och stadsbyggnad.Det designbaserade examensprojektet är inriktat på samtida stadsproblematik.Studenterna avgränsar sina forskningsfrågor, formulerar en designuppgift, identifierar teorier som stärker deras argumentation samt hittar lämpliga metoder för att genomföra projektet. De utarbetar argument till den formulerade uppgiften.Ett examensprojekt uppvisar yrkesmässig mognad när studenten
-
i sin formulering av forskningsfrågor och designuppgifter vidkänner komplexiteten hos metoder för hållbar och resilient stadsbyggnad genom att beakta olika dimensioner (t ex fysiska och politiska, organisationsformer, motiv, plan- och bygglagar och rutiner, samt dessa faktorers inverkan på individers livsstil och de byggda miljöerna), miljörelaterade, sociala och mentala ekologier, samt stadsbyggnadens politiska och estetiska aspekter.
-
hanterar komplexa frågeställningar och utformar samt reflekterar kring relevanta metoder och designtekniker.
-
utformar hållbara kompetenser med hjälp av teori och metod.
-
i sitt designförslag behandlar alternativa utvecklingsvägar.
-
visar etiska hänsyn.
-
intar ett intersektionellt perspektiv på maktanalys.
-
utvärderar och reflekterar över examensprojektets konsekvenser samt den kunskap som förvärvats under arbetets gång.
-
kommunicerar och för en jury presenterar projektet, på ett sätt som tydligt påvisar den kunskap och kompetens inom arkitektur och stadsbyggnad som förvärvats.
Examensarbetet bedöms av gästkritiker, handledare och examinatorn utifrån följande frågeställningar:
-
Motivation, ståndpunkt:Vilket hållbarhetsgrepp förespråkas i examensarbetet?Bidrar examensarbetet till en samtida urban diskurs om hållbarhet?
-
Idé och originalitet:Ger examensarbetet prov på en experimentell syn på arkitektur och stadsbyggnad, och är det nytänkande inom området hållbar urbanism?
-
Kritiskt tänkande:Är examensarbetet självständigt och oberoende?
-
Teori och metod:Uppvisar examensarbetet en förmåga till kritisk hantering av teori och metod?Bidrar examensarbetet till utvecklingen av metoder och processer inom området hållbar samhällsplanering och stadsbyggnad?
-
Form, design, presentation och kommunikation:Hur heltäckande och kompetent kommuniceras examensarbetet visuellt och konceptuellt?