Kursen är uppdelad i en serie parallella seminarier som ger studenten möjlighet att utforska ett särskilt tema och att bli bekant med en forskningspraktik. Varje seminarieserie leds av lärare med forskningsbakgrund.
A52SEV Seminariekurs, avancerad nivå 5VT 3,0 hp
Om kursomgång
Gäller för kursomgång
HT 2024 Start 2024-08-26 programstuderande
Målgrupp
Endast för ARKIT åk 5 samt TARKM åk 2
Del av program
Ingen information tillagdPerioder
P1 (1,5 hp), P2 (1,5 hp)Varaktighet
Studietakt
10%
Undervisningsform
Normal Dagtid
Undervisningsspråk
Engelska
Studielokalisering
KTH Campus
Antal platser
Min: 1
Planerade schemamoduler
Kurs-PM
Kurs-PM är inte publiceratSchema
Schema är inte publiceratKursval
Gäller för kursomgång
HT 2024 Start 2024-08-26 programstuderande
Anmälningskod
51023
Kontakt
Gäller för kursomgång
HT 2024 Start 2024-08-26 programstuderande
Kontaktperson
Claes Sörstedt (claes.sorstedt@arch.kth.se)
Examinator
Ingen information tillagdKursansvarig
Ingen information tillagdLärare
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Kursens övergripande syfte är att ge insikt i forskningsbaserade och teoretiska aspekter på arkitekturens område.
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- analysera begrepp, artefakter eller processer inom arkitektur och stadsbyggnad med forskningsanknutna verktyg och metoder
- kunna argumentera för och presentera upptäckter och resultat med stöd av text, bild, gestaltningsarbete och/eller prototyper
- med stöd av text och i diskussion kunna presentera kritiska analyser av teoretiska texter inom arkitektur och stadsbyggnad
- ha utvecklat sin förmåga att med stöd av text eller i diskussion kunna reflektera kring hållbarhetsaspekter på kursinnehållet
- ha utvecklat sin förmåga att med stöd av text eller i diskussion kunna reflektera kring det egna lärandet
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Ett läsårs godkända obligatoriska kurser på masterprogrammet i arkitektur eller Arkitektutbildningens avancerade nivå, eller motsvarande (60hp).
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- MOM1 - Moment 1, 3,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
En förutsättning för examination är 80% närvaro och aktivt deltagande vid föreläsningar, seminarier och andra kursaktiviteter samt godkända uppgifter.
Särskilda kompletteringsregler gäller. Kompletteringsreglerna finns tillgängliga på programwebben.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.