I Arkitekturprojektet – Struktur, plats, aktivitet, ska studenten gestalta en komplex byggnad som inkluderar en offentlig aktivitet. En metodisk introduktion till hantering av begreppen struktur(strukturanalys och geometri, rumslig struktur) – plats(platsanalys, förhålla sig till en plats) – aktivitet(användningsanalys, ordna en aktivitet) hjälper studenterna att utveckla en medveten arbetsprocess. Projektet bearbetas och utvecklas i minst tre skalor.
A21P1C Arkitekturprojekt 2:1 Struktur, plats, aktivitet 16,0 hp
Information per kursomgång
Välj termin och kursomgång för att se aktuell information och mer om kursen, såsom kursplan, studieperiod och anmälningsinformation.
Information för HT 2025 Start 2025-08-25 programstuderande
- Studielokalisering
KTH Campus
- Varaktighet
- 2025-08-25 - 2026-01-12
- Perioder
- P1 (10,5 hp), P2 (5,5 hp)
- Studietakt
50%
- Anmälningskod
50123
- Undervisningsform
Normal Dagtid
- Undervisningsspråk
Svenska
- Kurs-PM
- Kurs-PM är inte publicerat
- Antal platser
Min: 5
- Målgrupp
ARKIT årskurs 2
- Planerade schemamoduler
- [object Object]
- Schema
- Schema är inte publicerat
- Del av program
Kontakt
Brady Burroughs (brady.burroughs@arch.kth.se)
Kursplan som PDF
Notera: all information från kursplanen visas i tillgängligt format på denna sida.
Kursplan A21P1C (HT 2024–)Innehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- resonera, visa och beskriva hur det egna projektet påverkar platsen och hur platsen påverkar projektet
- resonera, visa och beskriva vilka rum och rumssamband som har skapats i relation till aktivitet
- visa och beskriva hur den bärande och stabiliserande strukturen ser ut i det egna projektet och hur klimatskyddet fungerar
- beskriva och diskutera de arkitektoniska kvaliteterna i projektet i relation till uppgiften
- analysera relevanta referenser för projektet samt artikulera sin position i relation till dessa
- arbeta fram en grundkunskap inom digitala verktyg genom projektarbete
- föra ett resonemang kring hur hållbarhetsfrågor (miljö, sociala, ekonomiska) relaterar till projektarbetet
- sammanställa sitt projekt i en presentation som innehåller en reflektion över resultatet och ett urval av arbetsprocessen
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Studenten skall vara fullt godkänd i första läsåret på arkitektutbildningens kurser och projekt.
Utrustning
Kurslitteratur
Anges vid kursstart
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- APRO - Arkitekturprojekt, 16,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Generellt:
Projektens lärandemål examineras under hela utbildningens grundnivå genom redovisning av process och resultat i vid kursstart specificerade uppgifter. För godkänt betyg krävs dessutom avklarade inlämningsuppgifter, 80% närvaro vid föreläsningar, seminarier, handledningstillfällen och genomgångar.
Examination av hur väl studenten uppfyller lärandemålen sker efter samråd mellan examinator och övriga lärare med bedömning i följande fyra delar:
1. Studentens arbetsprocess, projektutveckling, frågeställningar och dokumentation av detta bedöms.
2. Studentens förmåga och skicklighet att på ett utifrån föreläsningar, uppgifter och lärandemål adekvat sätt använda och hantera relevanta representationer, teknik och övriga gestaltningsverktyg bedöms.
3. Studentens avslutande inlämning, projektets kvaliteter och möjligheter prövas och diskuteras utifrån sitt arkitektoniska och konstnärliga undersökande.
4. Redovisning av en reflektion kring det egna lärandet.
Projektet ska utföras inom kursens givna tidsram.
Särskilda kompletteringsregler gäller. Kompletteringsreglerna finns tillgängliga på programwebben.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.