I Arkitekturprojektet – Struktur, plats, aktivitet, ska studenten gestalta en komplex byggnad som inkluderar en offentlig aktivitet. En metodisk introduktion till hantering av begreppen struktur(strukturanalys och geometri, rumslig struktur) – plats(platsanalys, förhålla sig till en plats) – aktivitet(användningsanalys, ordna en aktivitet) hjälper studenterna att utveckla en medveten arbetsprocess. Projektet bearbetas och utvecklas i minst tre skalor.
A21P1C Arkitekturprojekt 2:1 Struktur, plats, aktivitet 16,0 hp
Om kursomgång
Gäller för kursomgång
HT 2024 Start 2024-08-26 programstuderande
Målgrupp
ARKIT årskurs 2
Del av program
Perioder
P1 (9,5 hp), P2 (6,5 hp)Varaktighet
Studietakt
50%
Undervisningsform
Normal Dagtid
Undervisningsspråk
Svenska
Studielokalisering
KTH Campus
Antal platser
Min: 5
Planerade schemamoduler
Kurs-PM
Kurs-PM är inte publiceratSchema
Länk till SchemaKursval
Gäller för kursomgång
HT 2024 Start 2024-08-26 programstuderande
Anmälningskod
50070
Kontakt
Gäller för kursomgång
HT 2024 Start 2024-08-26 programstuderande
Kontaktperson
Brady Burroughs (brady.burroughs@arch.kth.se)
Examinator
Ingen information tillagdKursansvarig
Ingen information tillagdLärare
Ingen information tillagdInnehåll och lärandemål
Kursinnehåll
Lärandemål
Efter godkänd kurs ska studenten kunna:
- resonera, visa och beskriva hur det egna projektet påverkar platsen och hur platsen påverkar projektet
- resonera, visa och beskriva vilka rum och rumssamband som har skapats i relation till aktivitet
- visa och beskriva hur den bärande och stabiliserande strukturen ser ut i det egna projektet och hur klimatskyddet fungerar
- beskriva och diskutera de arkitektoniska kvaliteterna i projektet i relation till uppgiften
- analysera relevanta referenser för projektet samt artikulera sin position i relation till dessa
- arbeta fram en grundkunskap inom digitala verktyg genom projektarbete
- föra ett resonemang kring hur hållbarhetsfrågor (miljö, sociala, ekonomiska) relaterar till projektarbetet
- sammanställa sitt projekt i en presentation som innehåller en reflektion över resultatet och ett urval av arbetsprocessen
Kurslitteratur och förberedelser
Särskild behörighet
Studenten skall vara fullt godkänd i första läsåret på arkitektutbildningens kurser och projekt.
Rekommenderade förkunskaper
Utrustning
Kurslitteratur
Anges vid kursstart
Examination och slutförande
När kurs inte längre ges har student möjlighet att examineras under ytterligare två läsår.
Betygsskala
Examination
- APRO - Arkitekturprojekt, 16,0 hp, betygsskala: P, F
Examinator beslutar, baserat på rekommendation från KTH:s handläggare av stöd till studenter med funktionsnedsättning, om eventuell anpassad examination för studenter med dokumenterad, varaktig funktionsnedsättning.
Examinator får medge annan examinationsform vid omexamination av enstaka studenter.
Övriga krav för slutbetyg
Generellt:
Projektens lärandemål examineras under hela utbildningens grundnivå genom redovisning av process och resultat i vid kursstart specificerade uppgifter. För godkänt betyg krävs dessutom avklarade inlämningsuppgifter, 80% närvaro vid föreläsningar, seminarier, handledningstillfällen och genomgångar.
Examination av hur väl studenten uppfyller lärandemålen sker efter samråd mellan examinator och övriga lärare med bedömning i följande fyra delar:
1. Studentens arbetsprocess, projektutveckling, frågeställningar och dokumentation av detta bedöms.
2. Studentens förmåga och skicklighet att på ett utifrån föreläsningar, uppgifter och lärandemål adekvat sätt använda och hantera relevanta representationer, teknik och övriga gestaltningsverktyg bedöms.
3. Studentens avslutande inlämning, projektets kvaliteter och möjligheter prövas och diskuteras utifrån sitt arkitektoniska och konstnärliga undersökande.
4. Redovisning av en reflektion kring det egna lärandet.
Projektet ska utföras inom kursens givna tidsram.
Särskilda kompletteringsregler gäller. Kompletteringsreglerna finns tillgängliga på programwebben.
Möjlighet till komplettering
Möjlighet till plussning
Examinator
Etiskt förhållningssätt
- Vid grupparbete har alla i gruppen ansvar för gruppens arbete.
- Vid examination ska varje student ärligt redovisa hjälp som erhållits och källor som använts.
- Vid muntlig examination ska varje student kunna redogöra för hela uppgiften och hela lösningen.