Mentor gav ökat självförtroende för nyttiggörande

Amparo Jimenez Quero och Lauren McKee
Lauren McKee och Amparo Jimenez Quero är två av de KTH-forskare som fått en mentor från näringslivet i KTH Innovations mentorprogram.
Publicerad 2021-11-15

Hej Lauren McKee och Amparo Jimenez Quero. Ni är två av de forskare som gått KTH Innovations mentorprogram, som nu är öppet för ansökan igen. Varför tycker ni att någon ska gå programmet?

Amparo: Som forskare så rör vi oss ofta i samma cirklar så att höra någon säga ”det är en bra idé, det kan funka” inspirerar en att fortsätta, både med kommersialisering och forskning, säger Amparo.

Lauren: Exakt, att få ett utifrånperspektiv på det man gör är jättevärdefullt.

Lauren och Amparo har startat företaget MycOligo tillsammans. De producerar molekyler från svampbiomassa, som till exempel kan användas för diagnostik eller för att hjälpa immunförsvaret vid en infektion. Varför bestämde ni er för att söka till mentorprogrammet?

Lauren: Jag hade funderingar kring min långsiktiga karriärplanering. När du är i den akademiska världen är det svårt att se möjligheter utanför den. Jag kunde se att min forskning skulle gå att kommersialisera, men vägen dit var väldigt otydlig för mig. Därför sökte jag till programmet.

Amparo: Jag är med på grund av Lauren. Hon var med innan mig och rekommenderade mig verkligen att söka.

Berätta mer om era mentorer. Vad har de hjälpt er med?

Lauren: Jag ville ha någon som gjort resan från heltid inom universitetsvärlden till att starta och driva företag, och jag är verkligen imponerad av matchningen. Min mentor startade sitt första företag efter sin postdoktor-tjänst. Han har en bakgrund inom bioteknik, så vi var på samma vetenskapliga våglängd. På vårt första möte presenterade jag tre forskningsidéer, och frågade vad han tyckte. Han svarade ”det är en affärsmöjlighet och det är en affärsmöjlighet”. Det var en självförtroendeboost. Jag behövde någon som sade ”ja, det funkar, du borde fortsätta.”

Amparo: Jag började programmet i september så jag har bara hunnit träffa min mentor två gånger, men han har redan gett massor av bra tips för MycOligo.Han är verkligen en person som är nyfiken på mitt arbete och nya idéer. Han har doktorerat inom bioteknik och men nu jobbar han som konsult. Genom honom har jag börjat få kontakt med spännande nätverk utanför universitetet.

Ni får också stöd av en affärsutvecklingscoach på KTH Innovation, och går dessutom KTH Innovations förinkubatorprogram. Hur funkar samspelet?

Amparo: Det har varit jättebra att vara med i båda programmen! Mentorprogrammet är mycket av en ögonöppnare, medan det andra är mer praktiskt. Vår coach Daniel kan massor om vilka steg man måste ta för att gå från labb till marknad, och ger oss specifika och konkreta råd om innovationsutveckling, IP, och finansiering. Förinkubatorprogrammet är som en utbildning i innovation.

Vad har ni lärt er av mentorprogrammet?

Amparo: Som forskare så försöker vi förstå eller utveckla något, och när vi gjort det så slutar vi oftast. Vi publicerar en artikel. Men man kan också skapa en affär kring sin forskning och vi behöver förstå hur det funkar. Vi har lärt oss massor, till och med uttryck vi inte kunde.

Lauren: Det är ett helt nytt språk! ”Berätta om din affärsplan” – what?

Amparo: Förut tänkte vi ”vad pratar de om”, men nu har vi lärt oss.

Lauren: Vi har fått mycket bättre självförtroende.

Varför skulle ni rekommendera andra forskare på KTH att söka till programmet?

Amparo: Båda våra mentorer har gjort resan från att vara forskare på heltid till att driva företag. De förstår hur det är i universitetsvärlden, med projekt, artiklar och allt det. Att se hur någon annan lyckats med kommersialisering gör att du börjar se nya möjligheter för din egen karriär. De ger ett nytt perspektiv på framtiden.

Lauren: Om så bara en procent av din hjärna känner att det kan vara ett alternativ att starta företag så kan du lära dig massor. Jag rekommenderar programmet till 100%!

Text: Lisa Bäckman

Mentorprogram för KTH-forskare

I KTH Innovations mentorprogram matchas forskare från KTH med erfarna mentorer från näringslivet. Mentorerna fungerar som bollplank och dörröppnare och kan bidra med nya perspektiv på nyttiggörande.