KTH: innovationsmodell testas för implementering i Rwanda

Five people in a workshop
Donnie Lygonis är affärsutvecklingscoach och innovationsstrateg vid KTH Innovation. Efter att KTH:s innovationsmodell KTH Innovation Readiness Levels släpptes under en Creative Commons licens 2021 har han rest runt i världen för att möta den stora efterfrågan.
Publicerad 2024-03-13

Hej Viktor Olsson! Du och Donnie Lygonis från KTH Innovation är i Rwanda den här veckan för möten med aktörer från landets innovationssystem och för att undersöka om KTH:s innovationsmodell skulle kunna implementeras i landet. Berätta mer!

Som en del av KTH:s ambition att utveckla samarbeten inom utbildning, forskning och innovation  med universitet i östra och södra Afrika är KTH Innovations Viktor Olsson och Donnie Lygonis i Rwanda den här veckan.

Vad är anledningen till resan?

Two men in front of a building
Viktor Olsson och Dr. Parfait Yongabo från Rwanda Polytechnic.

"Rwandas innovationssystem befinner sig i en spännande utvecklingsfas och vi har mycket att lära av varandra" säger Viktor Olsson, Internationaliseringsansvarig på KTH Innovation. "Vi är här för att dela med oss av vår erfarenhet av att arbeta med innovation på lokal, regional och nationell nivå i Sverige, och av de modeller och metoder vi använder i vårt stöd till studenter, forskare och anställda vid KTH."

Vilka möter ni?

"Vi träffar en rad olika organisationer, från myndigheter och universitet, till representanter från makerspaces, inkubatorer och innovationshubbar. Dessutom möter vi statliga aktörer som inte bara stöder utan också möjliggör innovation genom policy, finansiering och expertis."

Ni diskuterar också om KTH:s Innovation Readiness Level skulle kunna implementeras i landet. Berätta mer!

"KTH Innovation Readiness Level-modellen är ett otroligt bra sätt för att skapa struktur och kunna följa en idés utveckling över tid. Den används idag av hundratals organisationer över hela världen. Vi tror att modellen skulle kunna bidra till utvecklingen av Rwandas innovationsekosystem. Förhoppning är att den i så fall inte bara skulle användas operativt i idéutveckling, utan att den också skulle kunna göra Rwanda ännu mer attraktivt för internationella samarbetspartners som vill hitta rätt lokala aktör eller relevanta lokala startups."

Vilken är din största lärdom från den här resan?

"Vid starten av morgonens workshop frågade alla deltagare oss "varför är vi aktiva i innovationsekosystemet och vad vill vi få ut av det?". Det återkommande svaret var detsamma - vi vill hjälpa människor och hitta nya och förbättrade verktyg och sätt att göra det på. För i slutändan handlar innovation om människor; människor kommer på idéer och de som hjälper andra att förverkliga sina idéer. För att innovation ska få impact måste vi samarbeta, och det samarbetet börjar med människor.

Berättat för Lisa Bäckman

KTH Innovation Readiness Levels

KTH Innovation Readiness Level-modellen används av hundratals organisationer runtom i världen, som Imperial College, Vinnova, Aalto och DTU. Modellen är ett komplett ramverk för att guida idéutveckling, utvärdera en idés utveckling och identifiera nästa steg. Den har utvecklats på KTH Innovation och är tillgänglig gratis under en Creative Commonslicens. KTH Innovation Readiness Level är ett registrerat varumärke.

Modellen innefattar sex områden: teknik, kund, affärsmodell, IP, team och finansiering. Varje område mäts på en niogradig skala, illustrerad av en termometer. Alla områden illustreras på ett spindeldiagram för en tydlig överblick.