63 forskare med fokus på innovation i höst

Eva Halén och Fredrik Jansson håller en presentation
Eva Halén och Fredrik Jansson, som båda har studerat vid KTH och nu arbetar som affärsutvecklingscoacher på KTH Innovation leder deltagarna genom programmet.
Publicerad 2023-09-29

Ett rekordstort antal forskare har påbörjat KTH Innovations Discoveryprogram, ett program för forskare som är nyfikna på innovation. 63 deltagare kommer att träffas sju gånger under hösten för att lära sig mer och utforska potentialen i sin egen forskning.

Bland de 63 deltagarna finns bland annat 5 professorer, 13 postdoktorer och 37 doktorander. Bland skolorna ligger EECS och CBH i topp med 21 respektive 20 deltagare. 51% av deltagarna är kvinnor och 49% är män.

Leds av coachande KTH-alumner

Katia Gallo
"Discovery-programmet är en fantastisk möjlighet att hjälpa dig att göra skillnad och maximera effekten av din forskning på KTH." - Katia Gallo, Professor i Nanostrykturfysik vid KTH. Gick Discoveryprogrammet våren 2022.

Programmet leds av Eva Halén och Fredrik Jansson, som båda har studerat vid KTH och nu arbetar som affärsutvecklingscoacher på KTH Innovation. Fredrik har startat flera bolag och Eva har en bakgrund inom näringslivet och har bland annat varit VD för Electrolux Home och den forskningsbaserade startupen Ebba Biotech.

- Deltagarna i programmet kommer från många olika avdelningar vid KTH, berättar Fredrik. Här får de träffa andra forskare och samtidigt se sin forskning i en ny kontext. Många av de tidigare deltagarna har sagt att programmet har berikat deras forskning och att de fått högre motivation för att gå till jobbet. Det är en stor bonus!

Öppna och engagerade deltagare

Vid sju tillfällen under höstterminen träffas deltagarna för att delta i workshops om innovationsutveckling, både på Zoom och fysiskt i KTH Innovations lokaler. Hittills har de hunnit gräva djupare i vad impact och innovation egentligen är, och hur de kan kommunicera sin forskning så att den som lyssnar förstår och vill veta mer.

- Det roligaste med Discoveryprogrammet är att deltagarna är så öppna och engagerade, säger Eva Halén. De är otroligt kompetenta inom sitt område, men här utforskar de en ny sida av sig själva och sin forskning. Vi försöker skapa en trygg plats för alla som deltar.

Behöver inte ha en idé

Deltagarna i Discoveryprogrammet behöver inte ha en specifik idé om hur de skulle vilja skapa nytta med sin forskning. Däremot erbjuds alla ett möte med en affärsutvecklingscoach för att dyka djupare i sina resultat och se nya möjligheter för applikationer i samhället.

Eftychia Ntostoglou & Imane Bayane
Eftychia Ntostoglou & Imane Bayane är två av deltagarna i höstens Discoveryprogram

- Jag får ofta idéer på saker jag skulle kunna utveckla, men jag har ingen tidigare erfarenhet, berättar en av deltagarna, Eftychia Ntostoglou, doktorand vid Institutionen för Energiteknik vid KTH. Jag tänkte att det här skulle vara en bra möjlighet att utforska mina idéer närmre, och även om det inte blir något så är det bra att börja utforska ämnet.

Imane Bayane, som är Postdoktor vid Institutionen för Byggvetenskap vill ta sin forskning till marknaden i framtiden.

- Jag kan min forskning och tekniken, men inte hur man startar företag, säger Imane Bayane. I programmet testar vi olika sätt att prata om vår forskning och delar feedback med varandra. Vi får använda delar av vår personlighet som vi inte använder inom forskningen.

Fortsätter under hösten

Under hösten väntar ämnen som hur man kan kombinera företagande och forskning, vilka roller som behövs i ett startup-team och mycket mer. Eftychia Ntostoglou ser fram emot fortsättningen.

- Jag gillar den informella karaktären, workshopledarnas energi och att det är koncentrerat och inte för tungt. Om vi vill dyka djupare i något ämne så finns det resurser att ta del av hos KTH Innovation. Jag ser fram emot att ta del av resten av materialet!

Text: Lisa Bäckman