Nytt forskningsprogram om hållbara finanssystem

Publicerad 2016-02-08

Nu investerar forskningsfinansiären Mistra 30 miljoner kronor fördelat över fyra år i ett nytt forskningsprogram. KTH ingår i samarbetet tillsammans med bland andra Handelshögskolan och Stockholms universitet. Det har varit i tuff konkurrens med fem andra samarbetskonstellationer som KTH tagit hem detta projekt.

Hans Lööf, professor i nationalekonomi på KTH.

Mistra FinancialSystems leds av  Misum vid Handelshögskolan i Stockholm i samarbete med Swedish House of Finance, CESIS vid KTH, Kungliga Vetenskapsakademien, Stockholm Environment Institute, London School of Economics, the ICMA Centre vid Henley Business School, SCB och Swesif

Före detta finansmarknadsministern Peter Norman har utsetts till styrelseordförande för programmet.

Från KTH ingår professor Hans Lööf och lektor Gustav Martinsson i Mistra Financial Systems. Forskningsprogrammet kommer bland annat att studera både de behov som finns på dagens marknader och alternativa finansiella system, hur den finansiella sektorn kan omstruktureras för att bättre stödja en hållbar utveckling.

– KTH:s forskning inom programmet kommer bland annat att handla om finansiella förutsättningar att ställa om energisektorn till de villkor som ställs inom ramen för de nya målen för global uppvärmning. Här ingår finansiella förutsättningar för att utveckla nya tekniska lösningar inom befintliga system liksom förutsättningar till radikala omställningar av energisystemen, säger Hans Lööf, professor i nationalekonomi på KTH.

Mistra, Stiftelsen för miljöstrategisk forskning, investerar årligen i storleksordningen 200 miljoner kronor i olika forskningssatsningar som bygger broar mellan vetenskapliga discipliner, liksom mellan forskning och företag, myndigheter och andra aktörer.

Text: Peter Larsson

För mer information, kontakta Hans Lööf på 08 - 790 80 12 eller hans.loof@indek.kth.se.