Internationellt partnerskap prisas

Publicerad 2016-02-02

Hallå där, Stefan Östlund, professor, dekan och ansvarig för från fakultetens sida för det strategiska utbildningssamarbetet INSPIRE, som just fått en den amerikanska utmärkelsen 2016 Heiskell Award i kategorin Internationellt partnerskap. Vad betyder detta för KTH?

Stefan Östlund.

– Det är ett kvitto på att den modell vi försöker bygga för samarbetet med Illinois får uppmärksamhet, vilket såklart gynnar samarbetet, men även gör att KTH och Stockholm synliggörs i ett viktigt sammanhang.

I pilotprojektet INSPIRE (The Illinois-Sweden Program for Educational and Research Exchange) ingår University of Illinois at Urbana Champaign, Stockholms Universitet och Karolinska institutet samt KTH. Vilken är KTH:s roll i detta samarbete?

– KTH och Illinois var de två parter som initierade samarbetet och KTH är den svenska part som har absolut mest omfattande samarbete med Illinois. Vi samverkar brett över universitetet, inte bara med deras College of Engineering.

I motiveringen till utmärkelsen står bland annat att INSPIRE kan fungera som modell och förebild när det gäller internationella utbyten och  samarbeten. Dessutom är det  en ”bro av kunskap” mellan Stockholmsregionen och Illinois i fråga om utbyten och gemensamma forskningsprojekt. På vilket sätt är detta en ny metod för hur man kan arbeta med internationalisering?

– Det nya är att samarbetet sker på alla nivåer, från studentutbyte och doktorandutbyte, via lärarutbyte och gemensamma projekt till samverkan mellan universitetens ledningar och även med det omgivande samhället.

University of Illinois är också en av KTH:s strategiska partner och samarbetet ett led i KTH:s arbete mot ökad internationalisering. Vad är nästa steg för INSPIRE?

– Vi är sugna på att få till något stort gemensamt forskningsprojekt. Det finns idag många olika aktiviteter, men det flesta projekten är relativt små.

Läs mer om utmärkelsen och INSPIRE

Berättat för: Jill Klackenberg