Till innehåll på sidan
Lagledarna för de fem vinnarna av Global Change Award. (Foto: Glenn Harris)

Grönt ljus för hållbart mode

Publicerad 2016-02-11

Kläder av alger eller apelsinskal? Det kan bli morgondagens mode och var några av de vinnande bidragen i tävlingen Global Change Award, som presenterades i Dome of Visions på KTH:s campus.

Moderatorn Natalia Brezinski inledde med att konstatera att svenskar är så dåliga på att skryta så därför gjorde hon det i stället då såväl vinnare som en internationellt namnkunnig expertjury och internationell press var på plats.

– Sverige har nått framtiden först när det gäller hållbarhet, Stockholm är den grönaste huvudstaden och president Obama var här på KTH för att titta på KTH:s framgångsrika forskning på området, sade hon.

Syftet med tävlingen Global Change Award är att genom innovativa idéer påverka textilindustrin att bli mer hållbar och cirkulär – och sluta kretsloppet i en av världens största och mest resurskrävande industrier.

– För att förändra och utveckla modeindustrin krävs djärva idéer och de som lyckas skapa dessa blir morgondagens vinnare, sade Erik Bang, projektledare för tävlingen.

Bakom tävlingen står H&M Conscious Foundation. KTH och konsultbolaget Accenture är samarbetspartner till tävlingen såväl innovations- som affärsmässigt.

KTH bidrar bland annat med en veckas coachning och grundutbildning i innovationsutveckling som drivs av KTH Innovation för att få de vinnande idéerna att lyfta och matchas mot marknaden.  Idéerna som valts ut bland 2 700 bidrag från 112 länder får dela på en miljon euro, motsvarande tio miljoner kronor.

– Ett sådant här globalt och interdisciplinärt samarbete betyder jättemycket för KTH. Här möts modeindustrin och high-techforskning i en fråga som berör alla – den konsumtion vi har i dag håller inte i längden, sade Lisa Ericsson, chef för KTH Innovation.

Under en intensiv vecka på KTH tränas och ”boostas” de vinnande lagen i tävlingen av KTH Innovation, som till vardags arbetar utefter en väl utvecklad och beprövad innovationsmodell där idéerna testas utefter en rad olika steg och metoder kallad, Innovation Readiness Levels(IRL). Stockholm har blivit något av en hub för start-ups med stark koppling till KTH där många idéer vuxit sig starka och blivit stora, globala bolag som Spotify till exempel, sade Lisa Ericsson.

Text: Jill Klackenberg

Innehållsansvarig:redaktion@kth.se
Tillhör: Om KTH
Senast ändrad: 2016-02-11