Tio hälsoinnovationer från KTH

Kollage av porträtt
Publicerad 2024-04-07

Forskare och studenter på KTH utvecklar varje år innovativa lösningar för att förbättra människors hälsa. Här är 10 hälsoinnovationer från KTH, från hormonfria preventivmedel till AI-lösningar för mental hälsa.

Enkelt blodprov hemma

Forskarna bakom Capitainer har utvecklat provtagningskort som gör det möjligt för patienter att ta sina egna blodprov. Patienten tar själv ett enkelt stick i fingret och klämmer sedan fram en droppe blod som sugs in i en mikrokanal på provtagningskortet. Mikrokanalen gör det möjligt att avgränsa en exakt mängd blod som fångas in. Patienten lägger sedan provtagningskortet i ett kuvert och skickar vidare till labb eller vårdcentral.

www.capitainer.com

Hormonfritt preventivmedel

Baserat på forskning från KTH, utvecklar Cirqle ett hormonfritt preventivmedel för kvinnor. Genom att förstärka den naturliga slembarriären i livmoderhalsen ska sädesceller förhindras att tränga igenom.

www.cirqle.bio

Språkrehab för alla

Dialog vill göra språkrehabilitering tillgängligt för alla som behöver det. Studenterna bakom idén utvecklar en plattform som är särskilt utformad för logopeder och personer som lever med afasi. Med Dialog kan logopeder erbjuda språkövningar som deras patienter kan göra var som helst och när som helst.

www.dialog-therapy.com

Snabbare utveckling av läkemedel för njursjukdomar

Magnephy-teamet vill förbättra livet för patienter som lider av njursjukdomar. De utvecklar en ny teknik som kan förkorta utvecklingstiden för nya läkemedel. Tekniken är baserad på nära 10 års forskning och kombinerar 3D-mikroskopi i nanoskala och AI-analys för att utvärdera vävnadseffekten av läkemedelskandidater.

www.magnephy.com

Smärtfri läkemedelsleverans via huden

Morningstar Therapeutics har utvecklat mikropartiklar som när de tillsätts i krämer gör leveransen av läkemedel och hudvård mer effektiv. Partiklarna kan tillsättas i vilken kräm som helst och skapar små mikroporer i det översta hudlagret, vilket gör att alla ingredienser kan absorberas utan att något obehag. Potentiella användningsområden inkluderar hudföryngring och behandling av autoimmuna sjukdomar. Baserat på forskning från KTH.

Morningstar Therapeutics på LinkedIn

Bättre odds för för tidigt födda barn

För tidigt födda barn behöver avancerad intensivvård och noggrann övervakning efter födseln. Ett problem är att barn som får för mycket eller för lite syre kan utveckla allvarliga komplikationer. Neosense Technologies har utvecklat ett system som kontinuerligt mäter syrespänningen (pO2) i blodet. Tester har visat att systemet kan minska sjukligheten och öka överlevnadsgraden för kritiskt sjuka för tidigt födda barn. Baserat på forskning från KTH.

www.neosen.se

Hjälp för kvinnor med PCOS

Var femte kvinna lider av PCOS, polycystiskt ovariesyndrom, med symptom som oregelbunden mens, kroppsbehåring, viktuppgång och depression. Ovulai utvecklar en app där kvinnor med PCOS kan få digital vägledning baserad på kognitiv beteendeterapi. Grundat av studenter vid KTH.

www.ovulai.com

AI-baserad coach för mental hälsa

Vill du hjälpa dina medarbetare att förbättra sin mentala hälsa? Pokamind utvecklar en plattform där man kan få personlig rådgivning från en AI-baserad coach baserat på videodagboksinspelningar. Målet är att skapa en trygg plats där man kan uttrycka sig fritt. De använder också aggregerade insikter för att skapa en stödjande och förstående arbetskultur.

www.pokamind.com

Bättre DNA-analys

Single Technologies har utvecklat en teknik som kan analysera 100 gånger mer DNA till ett 100 gånger lägre pris än konkurrenterna. Sekvensering är en kugge i en kedja som börjar med ett blod- eller vävnadsprov från en patient och slutar med information som kan ge läkaren avgörande information om alltifrån genetiska sjukdomar hos ett foster till en väldigt tidig upptäckt av cancer. Baserat på forskning från KTH.

www.singletechnologies.com

Färre avbrutna dropp inom sjukvården

Varje år ges 16 miljarder intravenösa dropp. Av dessa fallerar 10% eftersom katetern rycks loss från patientens kärl under pågående behandling. Tada Group utvecklar ReLink, en svag länk mellan katetern och droppslangen. Vid ett ryck i droppslangen separerar ReLinks två delar istället för att katetern rycks loss, samtidigt som dubbla ventiler förhindrar spill av medicin och blod. Relink, som minskar olyckor med 73% är nu nära en FDA-registrering.

www.tadagroup.se

Har du en idé eller forskning inom hälsa?

Har du en idé eller forskning inom hälsoområdet? Kom och prata med oss! Om du är student, forskare eller anställd på KTH, skicka oss en kort beskrivning av din idé så kopplar vi ihop dig med en coach som kan ge dig feedback och vägledning.